لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

مرگ ۱۲۴ تن در تهران در شش ماهه نخست امسال با قرص برنج


آلومینیوم فسفید معروف به «قرص برنج».
آلومینیوم فسفید معروف به «قرص برنج».

آنچنانکه سامانه اطلاع‌رسانی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده، در شش‌ماهه نخست امسال ۱۲۴ مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج در تهران رخ داده‌است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان پزشکی قانونی از تمام موارد مرگ به دلیل مسمومیت با قرص برنج در شش‌ماهه اول امسال ۷۲ تن مرد و ۵۲ تن زن بوده‌اند.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه دهم آذرماه گزارش داده که در مدت مشابه سال گذشته تعداد موارد مرگ با مصرف قرص برنج ۱۲۴ تن اعلام شده بود.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی در شهریور ماه امسال تعداد موارد مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج با بیش از ۵۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ مورد اعلام شد.

دلایل اصلی مسمومیت با قرص برنج در ایران آنچنان که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی گزارش می‌کنند، مصرف اشتباه قرص موجود در برنج و مصرف برای خودکشی اعلام می‌شود.

پزشکی قانونی استان تهران، اوایل مهرماه سال جاری از افزایش ۳۶ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج در مردادماه سال جاری خبر داد.

بر اساس این گزارش، بیشتر قربانیان بین ۲۰ تا ۴۰ سال داشته‌اند و قرص برنج را با قصد خودکشی مصرف کرده‌اند.

آلومینیوم فسفید یا آنچه در ایران به «قرص برنج» مشهور است، ماده‌ای سمی است که معمولاً برای ضد عفونی برنج در انبارها به کار می‌رود و استفاده ۱۵ صدم گرم از آن خطر مرگ را در پی دارد.

این قرص در مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد بصورت دردناک خواهد مرد.

در صورتیکه فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آنرا استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و اگر سم از بدن او خارج نشود موجب مرگ او خواهد شد.

XS
SM
MD
LG