لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۰

مریم شفیع‌پور به چهار سال حبس قطعی محکوم شد


مریم شفیع‌پور٬ عضو کمیته زنان ستاد دانشجویی مهدی کروبی٬ به تبانی و اجتماعی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است.
مریم شفیع‌پور٬ عضو کمیته زنان ستاد دانشجویی مهدی کروبی٬ به تبانی و اجتماعی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است.
محکومیت مریم شفیع پور، فعال دانشجویی که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به هفت سال زندان محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس قطعی کاهش یافت.

حکم هفت سال زندان مریم شفیع پور٬ فعال دانشجویی٬ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود که در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به چهار سال کاهش یافته است.

قاضی صلواتی از قاضیان معروف پرونده های فعالان سیاسی و حقوق بشری است که پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ بسیاری از این فعالان مدنی و سیاسی را به حبس و حتی اعدام محکوم کرده است.

محمود علیزاده طباطبایی درباره حکم خانم شفیع پور به خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ گفته است که اتهام موکلش در کیفرخواست، تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بوده است.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظراستان تهران پس از بررسی پرونده، مدت محکومیت موکلش را به چهار سال حبس قطعی و یک سال حبس تعلیقی کاهش داده است.

مریم شفیع پور، متولد ۱۵ دی سال ۱۳۶۳ و دانشجوی سابق مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی در دانشگاه بین‌المللی قزوین است.

او از اعضای فعال کمیته زنان ستاد دانشجویی مهدی کروبی٬ نامزد معترض به نتیجه انتخابات بحث برانگیز سال ٬۸۸ بود که ۲۸ فروردین ماه سال ۸۹ از سوی دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین احضار و پس از آن روز ۵ مرداد ماه سال ۹۲ به دنبال احضار دوباره به دادسرای اوین بازداشت شد.

خانم شفیع ‌پور، پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه قزوین اخراج شد.

برخی وب‌سایت‌ها گزارش داده اند که او برای اعتراف اجباری در زندان تحت فشار بوده است، به طوری‌ که بنابر برخی گزارش‌ها٬ حدود ۷۰ روز را در سلول انفرادی به سر بُرده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این محکومیت مریم شفیع پور را محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG