لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

سه تصمیم کمیته اضطرار برای کاهش آلودگی این هفته هوای تهران


نمایی از برج میلاد تهران گمشده در غبار
نمایی از برج میلاد تهران گمشده در غبار

پس از آنکه روز یکشنبه اعلام شد که هوای شهر تهران تا پایان هفته جاری به دلیل آلودگی هوا در وضعیت اضطرار قرار دارد، نشست کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا روز دوشنبه برگزار شد.

آنگونه که خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه ۸ دی گزارش داده اند، براساس تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه و فروش نشان طرح ترافیک روزانه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته متوقف شده است.

همچنین خبرگزاری فارس روز دوشنبه خبر داد که زنگ ورزش مدرسه‌های تهران هم در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تعطیل خواهد بود.

به این ترتیب روز دوشنبه سه مصوبه در نشست کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا، تصویب شده است.

در این نشست آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده‌است نماینده اداره بهداشت استان تهران به دلیل اسیدی شدن وضعیت هوا پیشنهاد تعطیلی مدارس و مهدهای کودک را اعلام کرده بوده که نماینده آموزش و پرورش با آن مخالفت کرد.

نماینده آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون فصل امتحانات است با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران صبح دوشنبه در دفتر حسن کریمی معاون عمرانی استاندار با حضور تمامی اعضا به دلیل افزایش آلودگی هوای پایتخت تشکیل شد.

در این نشست سازمان هواشناسی اعلام کرد که روز چهارشنبه آلودگی کاهش یافته و روز پنجشنبه وضعیت کمی بدتر می‌شود اما جمعه وضع هوا بهتر است.

روز گذشته خبر رسید که منظقه ۱۱ تهران در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار دارد.

آنگونه که نماینده محیط زیست هم در نشست کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا اعلام کرده، احتمال دارد وضعیت آلودگی هوا در روز چهارشنبه به مرحله اضطرار برسد چون هم اکنون وضعیت پارک رازی و شهرک قائم به این عدد نزدیک است.

بعد از اعلام این گزارش، نماینده وزارت بهداشت با بیان اینکه ترکیب اکسید نیتروژن در این آمارها بالای ۱۰۰ بوده است گفت: «این عدد یعنی اینکه هوا اسیدی می‌شود و سلامت را به خطر می‌اندازد.»

این در شرایطی است که جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم روز دوشنبه از تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی در روزهای آینده خبر داد.

حسن عابدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «با توجه به اینکه در روزهای آینده به مرز هشدار آلودگی هوا می‌رسیم و امروز جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران تشکیل شده است، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای جلوگیری از تشدید آلودگی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وسایط نقلیه‌ای که دودزا و فاقد معاینه فنی هستند برخورد شدیدتری می‌کند.»

پیشتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفته بود که از هر هفت مورد مرگ و میر شهروندان ایرانی، یک مورد به دلیل آلودگی هواست.

او همچنین خبر داده بود که با قطع توزیع و مصرف بنزین آلاینده پتروشیمی، هوای تهران بهبود یافته‌ است.

ایران تا سال ۸۸، چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، دولت کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی جبران کرد.

XS
SM
MD
LG