لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۶

سفیر بغداد: نه قاسم سلیمانی و نه نیروهای سپاه در عراق نیستند


محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران
محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران

سفیر عراق در تهران روز سه شنبه، سوم تیر، در یک نشست مطبوعاتی گفته است که نیروهای سپاه پاسداران و به ویژه قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی برون مرزی سپاه پاسداران موسوم به نیروی قدس است. برخی منابع خبری غربی در گزارش‌های خود از نقش آقای سلیمانی در شکل‌دهی فضای سیاسی فعلی عراق و جنگ داخلی سوریه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران، در نشست «خطر تروریسم بر امنیت جهانی» و در جمع خبرنگاران گفته که دولت عراق هیچ‌گونه کمک ویژه‌ای از کشورهای خارجی نخواسته و با وحدت و مقاومت ملتش در مقابل داعش می‌ایستد.

او تاکید کرد که این کشور به هیچ دولت خارجی از جمله ایران، نه از نظر سلاح و نه از نظر نیروی انسانی و مالی نیازی ندارد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر منابع خبری از حضور کارشناسان نظامی ایران به ویژه نیروهای سپاه پاسداران در عراق برای مقابله با تهاجم‌های داعش یا همان شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام خبر می‌دهند.

مجید الشیخ همچنین در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا موضع‌گیری‌های عراق در تحولات سوریه منجر به حمله نیروهای داعش به این کشور شده است، گفت: «دولت و ملت عراق مخالف دخالت خارجی در سوریه بودند. این موضع‌گیری سبب‌ساز دشمنی با ملت عراق از سوی برخی جریان‌ها و حمله به این کشور به ویژه پس از انتخابات اخیر این کشور شد.»

این دیپلمات عراقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، مبنی بر دخالت آمریکا در بحران کنونی عراق گفت: «همان‌گونه که می‌دانید عراق توافقنامه استراتژیک درازمدتی با آمریکا دارد و مطابق آن، عراق در هر گونه تجاوز خارجی می‌تواند از آمریکا کمک بگیرد و بر اساس این توافقنامه است که از آمریکا درخواست کمک کرده‌ایم نه چیزی دیگر.»

سفیر عراق در پاسخ به این پرسش که آیا پشتیبانی همزمان آمریکا از داعش را نیز تایید می‌کند، گفت: «آمریکا در موضع‌گیری‌هایش همواره داعش را محکوم کرده و با دولت عراق همراه است. این موضع رسمی عراق است.»

گروه تندروی سنی‌مذهب داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در هفته‌های اخیر با پیشروی سریع در مناطق مختلف شمال و شمال غربی عراق موجبات نگرانی دولت این کشور و هم‌پیمانان ایرانی و آمریکایی آن شده است.

در پی این تحولات گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال همکاری ایران و آمریکا در این زمینه مطرح شده است.

از سوی دیگر، برخی مقام‌های سیاسی ایران از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌اند که از هیچ کمک و کوششی برای دفاع از عراق به ویژه شهرهای مذهبی آن دریغ نخواهند کرد.

در همین حال برخی از وب سایت‌های نزدیک به اصولگرایان در ایران خبر دادند که علیرضا مشجری، عضو سپاه پاسداران، نخستین نیروی نظامی ایران است که در درگیری‌های اخیر عراق کشته شده است؛ خبری که هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG