لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

مسعود بارزانی: عراق در حال تجزیه است


مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، می‌گوید که دولت مرکزی عراق تسلط خود را بر همه چیز از دست داده است
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، می‌گوید که دولت مرکزی عراق تسلط خود را بر همه چیز از دست داده است

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز دوشنبه، دوم تیر، با اشاره به بحران عراق تاکید کرد که کردها خواهان استقلال منطقه کردستان از بقیه کشور هستند و اکنون زمان آن رسیده است که ملت کرد آینده خود را تعیین کند.

آقای بارزانی که با کریستین امانپور از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، مصاحبه می‌کرد، اظهار داشت: «عراق آشکارا در حال تجزیه است و مشخص است که دولت مرکزی یا فدرال تسلط خود بر همه چیز را از دست داده است. همه چیز دارد از هم می‌پاشد، ارتش، نیروهای نظامی، پلیس.»

به گفته او، این کردها نیستند که باعث تجزیه عراق شده‌اند، بلکه دیگران عامل آن هستند و کردها نمی‌توانند در این شرایط نقش «گروگان» نیروهای ناشناخته‌ای را ایفا کنند.

وی سپس تاکید کرد: «اکنون لحظه‌ای است که مردم کردستان باید آینده خود را تعیین کنند، لحظه تصمیم‌گیری این ملت که خواهان چه چیزی هستند.»

کردستان عراق در سالیان اخیر به‌صورت خودمختاری اداره می‌شود، اما ضعف دولت مرکزی عراق و پیشروی سریع شبه‌نظامیان داعش در این کشور تا مرزهای منطقه کردستان، گمانه‌زنی‌ها درباره تجزیه عراق را شدت بخشیده است.

بارزانی نیز با اشاره به این بحران می‌گوید: «اکنون ما در عراق جدیدی زندگی می‌کنیم که کاملا متفاوت از عراقی است که همیشه می‌شناخته‌ایم، عراقی که حتی ۱۰ روز یا دو هفته قبل در آن زندگی می‌کرده‌ایم.»

وی می‌افزاید: «پس از وقایع اخیر عراق، ثابت شده است که مردم کردستان باید اکنون از فرصت استفاده کند. ملت کردستان اکنون باید آینده خود را تعیین کند.»

او همچنین تاکید کرده است که این موضوع را در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در میان خواهد گذاشت.

آقای کری روز سه‌شنبه وارد اربیل در کردستان عراق شد تا با مقامات این منطقه دیدار کند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز قبل از آن نیز با نوری المالکی، نخست وزیر عراق ملاقات کرد که به او اطمینان داد واشینگتن از دولت عراق به شدت حمایت خواهد کرد.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر درخواست دولت عراق از آمریکا برای اقدام نظامی علیه افراط‌گرایان داعش منتشر شده بود. اما واشینگتن اعلام کرد که تنها مشاوران نظامی خود را به منظور آموزش نیروهای عراقی و مشاوره‌های امنیتی به این کشور اعزام می‌کند.

درخواست کناره‌گیری نوری المالکی

در این حال مسعود بارزانی احتمال مصالحه در کشور را مردود نمی‌داند، اما تاکید می‌کند مصالحه تنها زمانی امکان‌پذیر است که «بین سنی‌ها و شیعیان درک متقابلی ایجاد شود و تضمینی برای مشارکت واقعی در قدرت وجود داشته باشد».

وی اظهار داشت: «اما شرایط خیلی پیچیده است و کسی که مسئول این اتفاقات است باید کناره‌گیری کند.»

کریستین امانپور از آقای بارزانی پرسید که آیا منظور نوری المالکی است و وی در پاسخ گفت: «بله، البته. او فرماندهی ارتش را در دست دارد. او اساس ارتش را وفاداری به خودش قرار داده است، نه وفاداری به کل کشور. او قدرت و حکومت را به انحصار خودش درآورده است. او ارتش را هدایت کرده و این هم نتیجه‌اش هست.»

پیش از این آمریکا از دولت نوری المالکی خواسته بود که به دولت خود جامعیت بیشتری ببخشد و گروه‌های بیشتری را وارد قدرت کند.

در این حال آقای المالکی تاکید کرده که قصد دارد برای ایجاد دولتی جدید با حضور سیاستمداران سنی و کرد اقدام کند و این گروه‌ها را در قدرت سهیم کند.

XS
SM
MD
LG