لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

ایران با «ناهید» در جشنواره شصت و هشتم کن


پوستر شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن
پوستر شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن

امسال سینمای ایران با فیلم «ناهید» در بخش نوعی نگاه و همچنین فیلم کوتاه «کشتارگاه» در بخش سینه فونداسیون در شصت وهشتمین دوره جشنواره کن حضور خواهد داشت.

امروز پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، پیر لسکیور رئیس جشنواره به همراه تی‌یری فرمو دبیر اجرایی، در یک نشست خبری فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره کن را اعلام کردند.

ساره بیات در فیلم «ناهید»
ساره بیات در فیلم «ناهید»

در این دوره هم مثل چند دوره پیشین، فیلمی از ایران در بخش مسابقه حضور ندارد و تنها فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده که سال گذشته هم در جشنواره فجر به نمایش درآمد‌، در بخش نوعی نگاه جشنواره کن برای کسب دوربین طلایی رقابت خواهد کرد.

در این فیلم که اولین ساخته کارگردانش محسوب می شود، پژمان بازغی، ‌نوید محمدزاده و ساره بیات بازی می‌کنند.

ریاست بخش نوعی نگاه را ایزابلا روسلینی، بازیگر سینما، برعهده دارد که فرزند روبرتو روسلینی کارگردان سرشناس ایتالیایی و اینگرید برگمن، بازیگر سرشناس تاریخ سینماست. جالب این‌ که پوستر این دوره از جشنواره کن، با تصویر اینگرید برگمن طراحی شده است.

امسال شش فیلم در بخش خارج از مسابقه و غیر رقابتی کن،‌ به نمایش درخواهند آمد که مهم‌ترین آنها آخرین ساخته وودی آلن، «مرد غیرمنطقی» است.

جورج میلر هم با قسمت تازه‌ای از سری فیلم‌های «مدمکس» با عنوان «مد مکس: جاده خشم» در بخش خارج از مسابقه شرکت خواهد کرد. در این قسمت از مد مکس برخلاف فیلم‌های قبلی، خبری از مل گیبسن نخواهد بود و تام هاردی نقش مکس را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر فیلم سینمایی «سربلند» ساخته امانوئل بارکو، فیلم‌ساز زن فرانسوی، به عنوان فیلم افتتاحیه شصت و هشتمین جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد. آخرین باری که جشنواره کن با اثری از یک کارگردان زن افتتاح شده بود، به ۲۸ سال پیش مربوط می‌شد.

اما در بخش مسابقه کارگردانان سرشناسی چون پائولو سورنتینو با فیلم «جوانی»، ژاک اودیار با فیلم «دی‌پان»،‌ نانی مورتی با فیلم «مادرم» و گاس ون‌سنت با فیلم «دریای درختان» حضور خواهند داشت.

امسال یک فیلم‌ساز ایرانی دیگر هم با فیلم کوتاهش در جشنواره کن حضور خواهد داشت. قرار است در بخش سینه فونداسیون، فیلم «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی به نمایش درآید.

سال گذشته عباس کیارستمی ریاست بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن را بر عهده داشت.

فیلم‌های بخش هفته منتقدان در روز ۲۰ آوریل و بخش ۱۵ روز کارگردانان هم در روز ۲۱ آوریل، معرفی خواهند شد.

ریاست هیئت داوران این دوره جشنواره کن را برادران کوئن برعهده دارند و نمایش فیلم ها از روز ۱۳ ماه مه آغاز خواهد شد و تا ۲۴ مه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG