لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

انفجار خودرو بمبگذاری شده در بغداد ۱۳ زائر شیعه را کشت


انفجار یک خودرو پر از مواد منفجره در بغداد در روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت دستکم ۱۳ زائر شیعه را که در مراسم یادبود امام هفتم شیعیان شرکت کرده بودند به کشتن داد. در این انفجار ۲۸ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ساعتی بعد از این انفجار گروه حکومت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای بر روی اینترنت، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و گفت که این انفجار از سوی یک بمبگذار انتحاری انجام گرفته است. اما مقام‌های عراقی ادعای داعش را رد کرده و گفته‌اند که خودروی حامل بمب بوسیله دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده است.

به گفته مقام‌های عراقی، این خودرو در محله «سیدیه» در جنوب غربی بغداد پارک شده بود و دقایقی پس از ظهر منفجر شد.

دهها هزارتن از شیعیان برای شرکت در مراسم سالروز مرگ «موسی کاظم» عازم کاظمین در شمال بغداد هستند. ماموران امنیتی که نگران این گونه حملات علیه زائران شیعه هستند، بسیاری از جاده‌های اصلی بغداد را بسته‌اند تا حرکت زائران که پای پیاده به سوی آرامگاه امام هفتم شیعیان در حرکت‌اند به سهولت انجام پذیرد.

روز یکشنبه نیز انفجار دو خودرو در شهر سماوه در جنوب عراق، دستکم ۳۱ نفر را به کشتن داد و ۵۲ زخمی برجای گذاشت. گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

به گزارش رویترز، سالروز این مراسم مذهبی باعث شد که معترضان شامگاه یکشنبه به صورت موقت دست از تحصن بکشند و از منطقه سبز بغداد خارج شوند.

در پی اعتراضات گسترده در بغداد، ‌حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و سایر رهبران سیاسی این کشور، روز یکشنبه وعده دادند که دست به اصلاحات سیاسی بزنند.

معترضان به وضعیت موجود در عراق روز شنبه دست به یک تجمع بی‌سابقه در منطقه سبز بغداد زدند و ساختمان مجلس این کشور را نیز اشغال کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صحنه سیاسی عراق در ماه‌های گذشته شاهد کشمکش حیدر العبادی و گروه‌های سیاسی بود. او تلاش کرده که در مبارزه با «فساد دولتی»، وزیران فن سالار و تکنوکرات را جایگزین افراد وابسته به احزاب و گروه‌های شیعه کند. اما نمایندگان مجلس عراق که با یکدیگر اختلاف نظرهای اساسی دارند، نتوانستند به وزیران پیشنهادی آقای عبادی رأی اعتماد بدهند.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، به رغم آنکه افراد گروه حکومت اسلامی در چند منطقه عراق شکست‌هایی را تجربه کرده و مجبور به ترک بخش‌هایی از این کشور شده‌اند، اما همچنان مناطقی را در شمال و غرب عراق در اختیار دارند. از جمله موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود و بیش از یک میلیون جمعیت دارد.

بر پایه این گزارش، نیروهای داعش برای جبران شکست‌های اخیر خود بر شدت حملات‌شان در بغداد افزوده‌اند.

به گزارش سازمان ملل در ماه آوریل دستکم ۷۴۱ عراقی در خشونت‌های مرگبار کشته شده‌اند که نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد. شمار کشته شدگان در ماه مارس هزار و ۱۱۹ تن و مجروحان هزار و ۵۶۱ نفر گزارش شده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، بیشترین تعداد کشته شدگان در بغداد گزارش شده که خشونت‌های ماه آوریل منجر به کشته شدن ۲۳۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۶۴۲ تن شده است.

پس از بغداد، استان شمالی نینوا که تقریباً تمام مناطق آن در اختیار داعش است بیشترین تلفات را داشته است. ۷۲ تن در ماه آوریل در این استان کشته شده و ۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG