لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه: احمد شهید طرفدار تروریسم است


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، بار دیگر ضمن انتقاد‌های شدید از احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امورایران، امر قصاص را مسئله‌ای شخصی دانست که به گفته او،‌ به دولت‌ها ارتباطی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ آقای لاریجانی که یکشنبه شب، ۴ آبان‌ماه،‌ در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حضور یافته بود،‌ به اظهارنظر درباره چند موضوع مختلف مانند اعدام ریحانه جباری و ‌قصاص در جامعه ایران،‌ ماجرای اسید پاشی در اصفهان و نیز چالش‌های موجود با شورای حقوق بشر سازمان ملل و مسائل مرتبط با احمد شهید پرداخت.

او که چندی پیش با متهم کردن احمد شهید به «پرونده‌سازی» علیه جمهوری اسلامی ایران،‌ خواستار استعفایش از سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امورایران شده بود،‌ او را شبیه بازیگری دانست که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی علیه ایران صحبت می‌کند.

محمد جواد لاریجانی با اشاره به این‌ که گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به گفته او «بر اساس چارچوب‌ها عمل نمی‌کند»، افزود: «او به شدت طرفدار تروریسم است در صورتی که باید با حقوق بشر همراه باشد و با تروریسم مخالفت کند.»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره دلایل راه ندادن احمد شهید به ایران اعلام کرد:«ما موضع منفی به گزارشگر ویژه یک کشور نداریم اما معتقدیم که انتصاب این گزارشگر دلیل می‌خواهد. او ادعا دارد که همه مسائل در ایران فاجعه آمیز است و این اتهام زنی است.»

آقای لاریجانی با طرح این پرسش که در ایران چه اتفاقی افتاده که در کشورهای حاشیه ای رخ نداده است، ‌اعلام کرد: «حقوق بشر، بهانه‌ای برای طرح اقداماتی علیه ما است زیرا که ما قدرتمند منطقه محسوب می‌شویم.»

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارش خود که در نیمه مهر ماه سال جاری منتشر شد، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیر ۹۲ تا تیر ۹۳ خبر داد و این آمار را نشاندهنده «افزایش نگران کننده» مجازات اعدام در ایران دانست.

او همچنین در گزارش خود با اشاره به متهم شدن برخی از مدافعان «حقوق قومی و فرهنگی و زبانی و یا حقوق اقلیت مذهبی» به اتهاماتی چون محاربه و مفسد فی الارض، از اعدام افراد به دلیل درخواست برای «اجرای حقوق محافظت شده» خود شامل آزادی بیان و اجتماع «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.

«قصاص حقی خصوصی است و ربطی به دولت‌ها ندارد»

قسمت دیگری از گفت‌وگوی تلوزیونی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به مسئله قصاص اختصاص داشت.

محمدجواد لاریجانی در این بخش هم، ضمن انتقاد از احمد شهید اعلام کرد که «او می‌گوید قصاص کار بدی است، در صورتی‌که نمی تواند در این‌باره حکم صادر کند و استنادات او غیر حرفه‌ای است.»

او درباره گزارش برخی رسانه های خارجی درباره قصاص در ایران گفت: «آنها می خواهند اعلام کنند ایران کشوری خشن است اما دنیا با داعش فهمید که این اسلام آمریکایی است که خشونت دارد.»

آقای لاریجانی درادامه با اشاره به این‌ موضوع که برخی قوانین در ایران به درستی اجرا نمی‌شوند،‌ اعلام کرد: «ممکن است در کشور ما نیز، مانند همه جای دنیا اتفاقاتی بیفتد و شاید ما برخی قوانین را به درستی اجرا نکنیم. اما برخورد قاطع خود را نیز داریم.»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین درباره شکنجه،‌ شلاق و قصاص در ایران گفت: «به ما می‌گویند قصاص و شلاق نباید داشته باشید و نباید شکنجه کنید؛ همه می‌دانیم شکنجه قانونی نیست اما قصاص، حقی خصوصی است و ربطی به دولت ها ندارد.»

انتقاد از راه‌اندازی کمپین‌ برای اعدام نشدن ریحانه جباری

بخشی از صحبت‌های محمد جواد لاریجانی به مسئله اعدام ریحانه جباری اختصاص داشت که به جرم قتل عمد،‌ روز شنبه، سوم آبان، اعدام شد.

ریحانه جباری، به اتهام قتل عمد، پس از تحمل شش سال زندان، صبح روز شنبه اعدام شد. خانم جباری، انگیزه خود از ارتکاب به قتل را دفاع در برابر تجاوز جنسی، عنوان کرده بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی کمپین‌های داخلی و خارجی برای جلوگیری از اعدام ریحانه جباری، اعلام کرد: « این کمپین‌ها باعث شد که اولیای دم رضایت ندهند؛ چرا که آنها با توجه به مسائل مطرح شده،‌ گفتند اگر گذشت کنیم این تفکر شکل می‌گیرد که ما مجرم هستیم که از قصاص گذشت کردیم.»

به گفته محمدجواد لاریجانی،‌ «حکم قصاص بسیار موجه و از احکام نورانی قرآن است و موضع گیری علیه این حکم، دشمنی با قرآن محسوب می‌شود.»

شائبه دخالت کشورهای خارجی در ماجرای اسیدپاشی

محمدجواد لاریجانی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی، ‌همانند چند مسئول دیگر جمهوری اسلامی ایران که در روزهای گذشته،‌ مسئله دخالت برخی کشورهای خارجی را در ماجرای اسید پاشی مطرح کرده‌اند، تکرار کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: «این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد؛ قطعا اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشورها را قطع می کنیم.»

او همچنین با تکرار بعضی صحبت‌ها مبنی بر دخالت‌های خارجی در برخی اتفاقات سال‌های گذشته در ایران،‌ اعلام کرد: « در فتنه ۸۸ دیدیم که ندا آقاسلطان را کشتند و قاتل او امروز در انگلستان به سر می‌برد.»

این در شرایطی است که در روزهای بعد از کشته شدن ندا آقا سلطان،‌اخباری منتشر شد که قاتل او یک عضو بسیج بوده است.

XS
SM
MD
LG