لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کند


ریحانه جباری متهم است که مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به قتل رسانده است.
ریحانه جباری متهم است که مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به قتل رسانده است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز دوشنبه، ۲۵ فروردین، از تهران خواست تا حکم اعدام ریحانه جباری که متهم به قتل یک مامور پیشین وزارت اطلاعات است را متوقف کند.

ریحانه جباری، طراح داخلی، متهم است که در سال ۱۳۸۶ مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به قتل رسانده است. وی گفته که دلیل این اقدام، دفاع از خود در برابر تعرض جنسی وی بوده است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با انتشار بیانیه‌ای گفته است که برای خانم جباری دادگاه عادلانه‌ای برگزار نشده است و پرونده وی باید بار دیگر مورد رسیدگی قرار گیرد، چرا که وی از خود دفاع کرده است.

آقای شهید تصریح کرده است: «مقام‌های ایرانی باید پرونده جباری را مورد بازنگری قرار داده و آن را به دادگاه دیگری ارسال کنند تا این اطمینان حاصل شود که روند قضایی هم در چارچوب قوانین ایران و هم قواعد بین‌المللی رعایت شده است».

به گفته وی، نگرانی‌های جدی وجود دارد که این متهم تحت فشار مجبور به اعتراف شده و دادگاه به تمام شواهد توجه نکرده است.

آقای شهید می‌گوید خانم جباری از سوی سربندی استخدام شده بود تا طراحی اداره وی را انجام دهد و شهادت «منابع موثق» حاکی است که این مامور پیشین وزارت اطلاعات پیش از مرگ، ریحانه جباری را مورد تعرض جنسی قرار داده بود.

وی اظهار داشت: «سربندی ترتیبی داد تا جباری به دفترش بیاید، اما به جای آن وی را به محلی برد و به او تجاوز کرد».

خانم جباری متهم است که چندین بار با چاقو به شانه‌های سربندی ضربه زده است و پس از فرار، برای مقتول درخواست آمبولانس کرده است.

احمد شهید به شواهدی از جمله یک گزارش پزشکی اشاره کرده که در آن آمده است در لیوان آب میوه‌ای که در صحنه جرم پیدا شد داروی آرامبخش ریخته شده بود و این نشان می‌دهد که اقدام به تجاوز جنسی از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

گزارشگر سازمان ملل می‌گوید: اگر اتهام‌های مطرح شده از سوی جباری صحت داشته باشد، وی «ممکن است دو بار قربانی شده باشد؛ یک بار توسط فرد متجاوز و بار دیگر توسط دستگاه قضایی، که فرض بر این است باید از قربانیان در برابر حملات فیزیکی و تجاوز جنسی محافظت کند».

وی می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران امسال بیش از ۱۷۰ نفر از جمله دو زن را اعدام کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه، روز دوشنبه حاضر نشد تا زمان اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را اعلام کند و در پاسخ به این پرسش که «آیا اجرای حکم اعدام ریحانه جباری در هفته اخیر صحت دارد یا اصلا او اعدام شده است؟» گفت که ایشان اعدام نشده است و این‌ها گمانه‌زنی‌های افراد است.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل این متهم، نیز گزارش‌های منتشره درباره اعدام ریحانه جباری در هفته جاری را رد کرده و گفته است: «خبر اجرای حکم قصاص موکلم در هفته جاری صحت ندارد و ما تلاش می‌کنیم تا از اولیای دم رضایت بگیریم».

وی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده هنوز تاریخ دقیقی را برای اجرای حکم قصاص مشخص نکرده است».

برخی منابع خبری گزارش داده بودند که ریحانه جباری قرار است روز سه شنبه، ۲۶ فروردین، اعدام شود.

در ماه های اخیر کارزاری برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول آغاز شده و از جمله اصغر فرهادی، کارگردان سینما، خواستار صرفنظر کردن این خانواده از حکم قصاص جباری شده است.

آقای فرهادی در نامه خود خطاب به خانواده سربندی نوشته است: «اين گذشت تنها نجات يک فرد نيست. عملی است نمادين، ماندگار و آموزنده. دعوتی است از همگان به گذشت و بخشش. تشويق به گذشت کردن کسانی‌ست که در موقعيتی چون شما، بر سر دو راهی بخشيدن و نبخشيدن ايستاده‌اند. شما با اين گذشت انسان های زيادی را از مرگ نجات خواهيد داد. شايد تقدير آن است که خون بر زمين ريخته شده در اين اتفاق ناگوار در راه هديه کردن اين مفهوم بزرگ و گرانقدر به ديگران به کار آيد. شما با اين تصميم بزرگ، معنايی عميق به مرگ عزيزتان خواهيد بخشيد».

وکیل این متهم نیز از برگزاری جلسه های صلح و سازش بر سر این مسئله خبر داده و به ایسنا گفته است: «قرار بود جلسه دوم صلح و سازش برگزار شود که هنوز این امر محقق نشده است، اما در این راستا تلاش می‌شود تا بتوانیم جلسه دیگری را تحت عنوان صلح و سازش برگزار کنیم».

برخی خبرگزاری‌های ایران بدون اشاره به سابقه امنیتی مرتضی سربندی، وی را متخصص زیبایی معرفی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG