لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

مذاکره معاونان ظریف و نمایندگان سه کشور اروپایی در استانبول


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران سرپرستی هیات مذاکره‌کننده ایرانی را بر عهده دارد
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران سرپرستی هیات مذاکره‌کننده ایرانی را بر عهده دارد

تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران متشکل از معاونان محمدجواد ظریف صبح امروز پنجشنبه نهم بهمن، در شهر استانبول با نمایندگان سه کشور اروپایی در گروه ۱+۵، به گفت‌وگو نشستند. این مذاکرات قرار است عصر روز پنجشنبه نیز ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی عباس عراقچی در استانبول با همتایان خود هانس دیتر لوکاس از آلمان، سایمون گس از بریتانیا و نیکلاس دوریویر از فرانسه پشت میز مذاکره خواهند نشست.

همچنین قرار است «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این رایزنی‌ها حضور داشته باشد. البته تیم مذاکره کننده ایرانی با برخی از این سه کشور اروپایی نیز نشست دوجانبه خواهد داشت.

در همین رابطه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۸ بهمن، در نشست خبری با خبرنگاران درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای و نیز مذاکرات معاونان ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی در استانبول گفت: «معاونان در استانبول مذاکرات یک روزه‌ای را خواهند داشت که شامل مذاکرات جمعی و دیدارهای جداگانه با معاونان اروپایی در استانبول است.»

خانم افخم با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که هر چه سریع‌تر به تفاهم برسد، اعلام کرد: «به دنبال تفاهم هستیم اما نه به هر قیمتی؛ ولی از هر فرصتی برای گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می‌کنیم و شاهد بوده‌ایم که طی یک ماه گذشته مذاکرات بسیار فشرده‌ای وجود داشته و از هر فرصتی برای یافتن راه‌حل‌ها برای موضوعات سخت‌تر استفاده شده است.»

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۸ بهمن، علی‌اکبر ولایتی نماینده ویژه حسن روحانی و مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران،‌ در مسکو با ولادمیر پوتین، ‌رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و درباره مسایل مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو نشست.

در همین رابطه، آقای ولایتی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای و مقابله با تحریم‌ها نیز در دیدار با رئیس جمهور روسیه صحبت شده است، به خبرگزاری فارس گفت: «درمورد این موضوعات هم گفت‌وگو شد و آقای پوتین اعلام کرد که در راستای کمک‌هایی که روسیه می‌تواند انجام دهد، تلاش خواهد کرد.»

پیشتر، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۹ دی، مذاکرات با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، را «صریح و جدی» توصیف کرده و گفته بود: «مذاکرات پیچیده شده‌ است و ما وارد جزئیات شده‌ایم و اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد آماده‌ایم تا در ماه بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم.»

ایران و شش قدرت جهانی که در آذر ماه پارسال به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند، تاکنون دو بار به خاطر عدم حصول توافق بر سر تفاهم جامع هسته‌ای، توافق موقت ژنو را تمدید کرده‌اند. قرار شده‌است که طرفین تا ماه مارس به یک «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۱۰ تیرماه توافق نهایی هسته‌ای حاصل شود.

در همین حال، کنگره ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است تلاش می‌کند تحریم‌های جدیدی را علیه تهران به تصویب برساند، اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که این اقدام کنگره به معنای شکست دیپلماسی خواهد بود و بنابراین آن را وتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG