لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

وزیر ارشاد: «خانه پدری» قابل اکران عمومی نیست


نمایی از فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری
نمایی از فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین اظهارنظرش درباره فیلم «خانه پدری» اعلام کرده که این فیلم قابل اصلاح و اکران عمومی نیست ولی ممکن است در حد محدود اکران شود.

علی جنتی روز یکشنبه ۷ دی ‌ماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اکران فیلم «خانه پدری» گفت: «بر اساس مصوبات هیات دولت در مورد نمایش فیلم‌های سینمایی، قطعا فیلم‌هایی که حاوی خشونت باشند، آن هم خشونت شدیدی که مثلا در این فیلم وجود دارد، این فیلم‌ها قابل اکران عمومی نیستند و به همین دلیل، اعلام می‌کنیم که نمی‌توانیم این فیلم را اکران عمومی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ وزیر ارشاد در جواب یکی از خبرنگاران که گفت «بخشی از مجلس معتقد است که فیلم خانه پدری نباید اکران شود»، اعلام کرد: «شورای نظارت بر نمایش فیلم، این فیلم را تایید کرده ولی در عین حال نظر شخصی من این است که این فیلم به دلیل وجود بعضی از بخش‌های خشونت‌باری که در آن است، قابل اکران عمومی نیست.»

با این وجود،‌ علی جنتی در ادامه گفت: «البته این فیلم در حد محدودی و به صورت نمایش خصوصی مثلا در موزه سینما، ممکن است بتواند اکران شود آن هم با شرایط ویژه‌ای که کسانی که کمتر از ۱۶ سال سن دارند، نتوانند فیلم را ببینند و بزرگان بتوانند آن را تماشا کنند.»

در همین حال،‌ وزیر ارشاد درباره نظر مجلس پیرامون سانسور بخش‌های ابتدایی فیلم اعلام کرد: «این بخش هم قابل اصلاح نیست چون اگر بخش اول فیلم را که در آن پدری، دختر خودش را با یک وضع فجیعی زنده به گور می‌کند، از فیلم حذف کنیم، کل داستان از بین می‌رود و چون قابل اصلاح نیست، لذا فیلم هم قابل اکران عمومی نیست.»

از سوی دیگر، امیرحسین علم الهدی دبیر اجرایی گروه سینمایی هنر و تجربه که قرار بود فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری در آن اکران شود،‌ با ارسال متنی به خبرگزاری‌ها اعلام کرد که نمایش این فیلم تا فراهم شدن شرایط مناسب، به تعویق افتاده است.

این درحالی است که اکران عمومی فیلم «خانه پدری» از روز چهارم دی‌ماه در یکی از سالن‌های مجتمع سینمایی کوروش تهران آغاز شده بود و این فیلم در طی دو روز در ۱۰ سانس به نمایش درآمده بود.

داستان «خانه پدری» در پنج اپیزود می‌گذرد. فیلم از سال ۱۳۰۸ آغاز می‌شود و عمده ایرادات وارد شده به فیلم،‌ مربوط به همین اپیزود اول است؛‌ جایی که پدری به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر خانواده را به خاطر مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و در زیرزمین خانه دفن می‌کنند. اپیزود بسیار تکان‌دهنده و هولناکی که به گفته مسئولان ممیزی در ایران، ‌باید از فیلم حذف شود، ولی کیانوش عیاری زیر بار آن نمی‌رود.

اما داستان فیلم «خانه پدری»، در چهار اپیزود دیگر هم ادامه دارد که هر اپیزود با فاصله زمانی چند ساله، همان خانواده را در همان خانه اول نشان می‌دهد که در زمانی دیگر، چه وضعیتی پیدا کرده‌اند.

پیشتر گفته می‌شد که کمیسیون فرهنگی مجلس، تقاضای سانسور برخی صحنه‌های فیلم را کرده است و به کیانوش عیاری هم تا ۱۲ دی ماه مهلت داده شده تا آن‌ها را اعمال کند.

در همین رابطه، روز شنبه ششم دی ماه،‌ شاهرخ دستورتبار مجری طرح فیلم «خانه پدری»، در گفت‌وگو با ایسکا نیوز، ‌اعلام کرد که «بعید است کیانوش عیاری فیلم را سانسور کند»؛ به گفته مجری طرح این فیلم،‌ «اگر قرار بود که آقای عیاری موارد مورد بحث مجلس را از فیلم بیرون بیاورد، ۴ سال پیش این کار را انجام می‌داد.»

«خانه پدری» که در سال ۸۹ ساخته شده است چند سالی توقیف بود. در این فیلم برخی مسایل ظلم‌آمیز در قبال زنان در خانواده‌ای ایرانی،‌ به صورتی بی‌پرده و صریح به تصویر کشیده شده است.

این فیلم که سال گذشته با صدور پروانه نمایش در جشنواره فجر حضور داشت،‌ قرار بود بدون هیچ‌گونه ممیزی و البته با رعایت شرط سنی برای مخاطبان، در چند سینمای محدود تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی دربیاید.

با این‌که قرار بود طبق برنامه اعلام شده، «خانه پدری» در ۴ سالن سینمایی در تهران و دو سالن در مشهد و اصفهان اکران شود،‌ اما به خاطر فشارهای وارد شده، ‌تنها یک سالن سینما در تهران،‌ اکران این فیلم را از روز پنج‌شنبه ۴ دی‌ماه آغاز کرد و دو روز آن را نمایش داد.

اکران این فیلم هم درحالی آغاز شد که در روز سوم دی ماه،‌ مرتضی آقاتهرانی نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از درخواست مجلس برای اکران نشدن این فیلم خبر داده بود.

مرتضی آقاتهرانی گفته بود: «در صحبت‌هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن‌ها منتقل شد و نتیجه عدم اکران این فیلم خواهد بود».

XS
SM
MD
LG