لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

توقیف یک نمایش به دلیل موی مصنوعی بازیگران زن


اجرای نمایش «پینوکیا» در تماشاخانه ایرانشهر تهران به دستور اداره نظارت و ارزشیابی تئاتر و به دلیل «عدم رعایت موازین در پوشش بازیگران» و همچنین «برخی دیالوگ‌های نامناسب» متوقف شد.

طبق گزارش خبرگزاری ایلنا و به گفته شهره سلطانی کارگردان این اثر، انتشار عکس‌هایی از بازیگران زن در برخی رسانه‌ها، که مربوط به اجرای شب اول می‌شده، دلیل اصلی توقیف تئاتر «پینوکیا» بوده است. در این عکس‌ها بازیگران زن از موی مصنوعی (پوستیژ) استفاده کرده‌اند.

خانم سلطانی روز ۲۱ مرداد در این باره به ایلنا گفت: «تصاویر منتشر شده در سایت‌ها متعلق به اجرای اول نمایش بوده و گروه پس از دریافت تذکر تمام موارد را رعایت کرده است.»

پیشتر خبرگزاری فارس گزارش داده بود که شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، به دلیل رعایت نشدن «موازین در پوشش بازیگران» و همچنین «برخی دیالوگ‌های نامناسب»، بارها به سازندگان نمایش «پینوکیا» تذکر داده که با بی‌توجهی از سوی مسئولان سالن و همچنین اعضای گروه مواجه شده است؛ در نهایت هم به دلیل «تکرار تخلفات»، اجرای نمایش لغو شده و از سرگیری اجرا، منوط به انجام اصلاحات عنوان شده است.

اما شهره سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تذکرات اینگونه پاسخ می‌دهد: «تمام تذکرهای مطرح شده بعد از اجرای شب افتتاحیه نمایش در دو اجرای بعد رعایت شد و ما تصور نمی‌کردیم استفاده از پوستیژهای پلاستیکی روی سر بازیگران که مصنوعی بودن آنها کاملا مشخص است، مشکل‌ساز شود؛ به‌خصوص که با رنگ موی طبیعی کاملا تفاوت داشتتند.»

این کارگردان در ادامه افزود: «ما فقط در اجرای افتتاحیه از این پوستیژ‌ها استفاده کردیم و پس از تذکرهای مطرح شده، در اجراهای دوم و سوم پارچه‌ای روی سر بازیگران انداختیم و دیگر از آنچه در تصاویر مشاهده می‌شود، خبری نیست.»

خانم سلطانی همچنین در ادامه درباره برخورد دوگانه مسئولین تئاتر گفت: «اگر قوانینی برای پوشش و نکات اخلاقی در تئاتر وجود دارد باید برای همه یکسان رعایت شود، نه اینکه شاهد باشیم در بعضی به‌اصطلاح‌ نمایش‌ها – تئاتر آزاد – بدترین الفاظ استفاده شود و چند سال هم مجوز اجرا دریافت کنند.»

به گفته این کارگردان، «اگر قرار است در مورد آرایه‌ها مثل گریم و لباس مسائلی را رعایت کنیم باید در تمام سالن‌ها رعایت شود؛ نمی‌شود مثلا در یک اجرا پوشیدن پیراهن و شلوار مشکل نداشته باشد اما بر پوشش بلند بازیگران نمایش ما قواعد تفاوت کند.»

پیشتر و در زمستان سال ۹۳ اجرای نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند نیز در مجموعه تائتری ایرانشهر تهران متوقف شده بود.

مجید سرسنگی‌، مدیر این مجموعه نمایشی، ۲۰ اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا دلیل جلوگیری از اجرای نمایش را بیان «جملات و کلمات ناشایست به صورت فی‌البداهه» توسط یکی از بازیگران عنوان کرده و گفته بود که «حتی اگر یک شب دیگر از اجرای این نمایش باقی مانده بود، باز هم آن را توقیف می‌کردم».

«تانگوی تخم‌مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان هم از دیگر نمایش‌هایی بود که سال ۹۳ اجرای آن در تالار وحدت و به دستور دادستانی تهران متوقف شد.

دادستانی در اطلاعیه‌ای «ارتکاب برخی اقدامات و حرکات خلاف موازین اسلامی» در اجرای نمایش‌نامه «تانگوی تخم‌مرغ داغ» را دلیل توقیف این اثر دانسته بود.

XS
SM
MD
LG