لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

جو بایدن: آمریکا به خاطر ملوانان از ایران عذرخواهی نکرده است


جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا

در حالی‌ که سپاه پاسداران از عذرخواهی مقامات آمریکایی به دلیل ورود شناورهای این کشور به آب‌های ایران خبر داده بود، معاون رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که تهران چنین درخواستی نداشته است و ما هم عذرخواهی نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن روز چهارشنبه ۲۳ دی‌ماه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس در رابطه با مسئله بازداشت و سپس آزادی تفنگداران دریایی آمریکا در آب‌های ایران اعلام کرد:‌ «واشینگتن به هیچ وجه از ایران در خصوص ورود تفنگدارانش به آب‌های این کشور عذرخواهی نکرده است».

معاون رییس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «دلیلی برای عذرخواهی وجود ندارد؛ این فقط یک تمرین دریایی استاندارد بود و درخواستی هم برای عذرخواهی [از سوی ایران] مطرح نشده است».

اوایل روز چهارشنبه، هم در بیانیه سپاه پاسداران و هم در صحبت‌های علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، عنوان شده بود که تفنگداران آمریکایی پس از عذرخواهی مقامات این کشور از سوی ایران آزاد شده‌اند.

تشکر وزیر امور خارجه آمریکا

در همین حال، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از ایران به خاطر همکاری در حل دیپلماتیک بازداشت تفنگداران دریایی این کشور تشکر کرد.

آقای کری در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از آزادی ملوانان آمریکایی صادر شد، اعلام کرد که «حل صلح‌آمیز و موثر این مسئله، نشانه‌ای است از نقش‌آفرینی حساس دیپلماسی در امن و ایمن نگه داشتن کشورهای‌مان».

آقای کری سه‌شنبه شب و لحظاتی پس از توقیف شناورهای آمریکایی در نزدیکی جزیره فارسی، با همتای ایرانی‌ خود محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده بود.

در همین حال اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هم پس از آزادی ۱۰ تفنگدار دریایی این کشور، با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام ایران استقبال کرد.

او در این بیانیه همچنین مراتب قدردانی خود را از جان کری، به خاطر «تعاملات دیپلماتیکی که در این خصوص داشته» است، ابراز داشت.

تصویر منتشر شده از تفنگداران دریایی آمریکا پس از دستگیری توسط ایران
تصویر منتشر شده از تفنگداران دریایی آمریکا پس از دستگیری توسط ایران

تاثیر خطوط ارتباطی ایران و آمریکا در آزادی تفنگداران

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، «خطوط ارتباطی» جدیدی که در طول مذاکرات ایران و آمریکا در جریان پرونده هسته‌ای ایجاد شده، تاثیر کلیدی در آزادسازی تفنگداران دریایی این کشور داشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دنیس مک‌دونا از مسئولان کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که نقش خطوط دیپلماتیک ایجاد شده در جریان مذاکرات هسته‌ای، در روند حل مسئله مربوط به این نظامیان «بسیار مهم» بوده است.

بنا بر اعلام این مقام آمریکایی، روابط میان جان کری و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف، نقش مهمی در حل این موضوع و آزادسازی تفنگداران دریایی آمریکا داشته است.

۱۰ ملوان آمریکایی همراه با دو قایق نیروی دریایی این کشور روز سه‌شنبه از سوی نیروهای ایرانی در خلیج فارس بازداشت شدند.

سخنگوی پنتاگون گفته است که این قایق‌ها بین کویت و بحرین در حرکت بودند که تماس با آن‌ها قطع شد.

در همین رابطه، سپاه پاسداران ایران در بیانیه ای اعلام کرد که «در ساعت۱۶:۳۰ سه‌شنبه دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند».

سپاه پاسداران روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای، از آزادی تفنگداران بازداشت‌شده آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.

XS
SM
MD
LG