لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۹

سپاه پاسداران: ملوانان آمریکایی آزاد شدند


ملوانان آمریکایی پس از بازداشت‌شان توسط سپاه پاسداران
ملوانان آمریکایی پس از بازداشت‌شان توسط سپاه پاسداران

روابط عمومی کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۲۳ دی در اطلاعیه‌ای، از آزادی تفنگداران بازداشت‌شده آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این اطلاعیه آمده‌است که آزاد کردن ایران ملوانان آمریکایی «با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس» صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا با تأیید آزادی این ۱۰ ملوان آمریکایی از این اقدام ایران استقبال کرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای، در این باره مراتب قدردانی خود را از جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به خاطر «تعاملات دیپلماتیکی که در این خصوص داشته» ابراز کرده‌است.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که جان کری پس از گذراندن دوره مذاکرات هسته‌ای با ایران، هم‌چنان «تماس‌های نزدیک» خود با همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف، را حفظ کرده‌است.

ساعاتی پیش از آزادی این ملوانان، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز از حل و فصل قریب‌الوقوع ماجرای بازداشت ملوانان آمریکایی خبر داده و گفته بود که «تعامل خوبی بین دستگاه‌های نظامی و دیپلماسی» بر سر ماجرای بازداشت ملوانان آمریکایی برقرار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به گفته وی، «ورود ۲ شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران به‌علت خرابی سیستم‌های ناوبری آنها بوده‌است».

آقای فدوی در نهایت تاکید کرده‌بود که «زمان زیادی طول نمی‌کشد تا دستور لازم را برای اقدام نهایی خواهیم گرفت و احتمالاً آنها آزاد می‌شوند».

پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو قایق گشت‌زنی آمریکایی بین مسیر کویت و بحرین دچار مشکل فنی شده و پس از ورود به آب‌های ایران توقیف شده‌اند.

متعاقب آن اما سخنگوی کاخ سفید عنوان کرد که ایران درباره آزادی فوری ملوانان آمریکایی اطمینان داده و این ملوانان به زودی اجازه خواهند یافت تا به مسیر خود ادامه دهند.

در همین حال رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران هم گفت که امیدوار است حادثه بازداشت ملوانان آمریکایی «درسی» برای آن دسته از نمایندگان کنگره آمریکا باشد که به گفته وی، «سنگ‌اندازی» می‌کنند.

حسن فیروزآبادی اظهار داشت: «آن دسته از نمایندگان کنگره آمریکا که هر روز برای ایران مشکل جدیدی طراحی می‌کنند ظاهراً اطلاعات درستی ندارند و با چشم بسته و دور از واقعیت‌ها به ضرر ملت آمریکا اقدام می‌کنند. امیدوارم حادثه شمال خلیج فارس که احتمالاً آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.»

اکثریت کنگره آمریکا که در اختیار جمهوری‌خواهان است، مخالف توافق هسته‌ای وین میان ایران و شش قدرت جهانی بودند، اما در نهایت نتوانستند رای لازم را برای رد توافق هسته‌ای به دست بیاورند.

ویدئوی وزارت دفاع آمریکا در مورد نوع شناوری که توسط ایران توقیف شده‌بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00

جزئیات بازداشت ملوانان از زبان سپاه پاسداران

اطلاعیه روز چهارشنبه روابط عمومی کل سپاه در مورد بازداشت این ملوانان افزوده‌است که «در پی ورود غیرقانونی و غیرمجاز دو فروند شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیره فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ ۹۴/۱۰/۲۲) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که ۹ تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.»

به نوشته این اطلاعیه، «در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر 'ترومن' آمریکا و ناوگروه هواپیمابر 'شارل دو گل ' فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناوگروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود».

در این اطلاعیه با بیان اینکه «در شناورهای آمریکایی سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است» تصریح شده‌است: «پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیرقانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را در خواست کردند.»

این اطلاعیه افزوده‌است: «پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رهاسازی آنان گرفته شد.»

این اطلاعیه با تأکید بر اینکه «امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند» آورده‌است: «تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین‌المللی رها شدند.»

XS
SM
MD
LG