لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

وبلاگ؛ پلی بین ایران و آمریکا


دو زن ایرانی در کافی‌نتی در تهران (عکس تزیینی است از AFP)
دو زن ایرانی در کافی‌نتی در تهران (عکس تزیینی است از AFP)

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب با انتشار مقاله‌ای نوشته است که با وجود مشکلات سفر اتباع ایرانی و آمریکایی به کشورهای یکدیگر، تماس آنان گسترش یافته است.


مقاله بوستون گلوب، که روز چهارشنبه سوم دسامبر، منتشر شد، می‌نویسد: «در ماه اکتبر دولت ایران به چند نفر از وب‌لاگ نویسان اجازه داد که برای پوشش اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن کشور سفر کنند. اما مأموران امنیتی در فرودگاه تهران، درست قبل از پرواز پاسپورت آنان را ضبط کردند و مانع از سفرشان شدند.»


بوستون گلوب در ادامه، لغو ناگهانی این سفر را نشانه‌ای قلمداد کرده است از اختلاف نظر میان نهادها و مراکز مختلف قدرت در حکومت ایران بر سر چگونگی تماس و رابطه با دولت آینده آمریکا.


به نوشته بوستون گلوب، «در ایران یک جناح طرفدار گسترش تماس است، دست‌کم در حوزه‌های فرهنگی و انسانی، و جناح دیگر، که به نظر می‌رسد قدرت‌مندتر است، با هرگونه تماس با آمریکا مخالف است».


اما به نوشته این روزنامه، لغو سفر وبلاگ‌نویسان در عین حال نشان از آن دارد که نقش ارتباطات اینترنتی در مناسبات دو کشوری که دولت‌هایشان هنوز دشمن یکدیگرند تا چه حد مهم است.


بی دلیل نیست که گلی عامری، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور فرهنگی و آموزشی، گفته است: «اینترنت مهم‌ترین متحد ماست».


طبق آخرین ارزیابی‌ها در حال حاضر حدود ۶۰ هزار وبلاگ فارسی در عرصه وب فعالیت دارند که نشان می‌دهد ایران و ایرانیان جزو فعال‌ترین و پرشمارترین وبلاگ نویسان جهان هستند.


به نوشته بوستون گلوب، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای رساندن پیام خود به مردم آمریکا از وبلاگ استفاده کرد.

به نوشته بوستون گلوب، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، حتی با وجودی که دولت جرج بوش به او بی‌اعتنایی می‌کرد و رسانه‌های آمریکایی او را «خطرناک و دمدمی» توصیف می‌کردند اما وی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای رساندن پیام خود به مردم آمریکا از وبلاگ استفاده کرد.


آقای احمدی‌نژاد در پیام دو سال پیش خود به مردم آمریکا، با عنوان آغازین «مردم شریف آمریکا»، نوشته بود: «بعید می‌دانم شما راضی باشید سالانه دهها میلیارد دلار از خزانه شما صرف این لشکرکشی [در عراق] شود».


این روزنامه همچنین می‌افزاید که وزارت خارجه آمریکا نیز از سال گذشته وبلاگی برای بحث با مقام‌های دولتی در ایران به زبان فارسی راه اندازی کرده است.


یکی دیگر از نمونه‌هایی که بوستون گلوب مثال آورده، گفت‌وگوهای وبلاگ نویسان آمریکایی با علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، است.


به نوشته بوستون گلوب، هرچند مباحث بین مقامات و نهادهای دولتی در عرصه وبلاگ نتیجه چندان درخشانی نداشته است ولی به نظر می‌رسد که روی آوری به این ابزار در میان شهروندان مشتاق تماس، رو به گسترش است.


بر پایه همین فضای تمایل به گسترش تماس بود که دولت جورج بوش در ماه‌های اخیر طرح گشایش یک دفتر دیپلماتیک در تهران را مورد بررسی قرار داد.


البته کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، هفته پیش اعلام کرد که دولت فعلی فرصت کافی برای اجرای این طرح را ندارد و بنابر این، تصمیم و اقدام نهایی در این مورد به دولت آینده آمریکا محول خواهد شد.


بوستنون گلوب نمونه دیگر از گسترش تماس‌های اینترنتی را موافقت وزارت ارشاد ایران با درخواست سازمانی غیرانتفاعی به نام «مؤسسه گزارش‌ها در باره جنگ و صلح» برای گشایش دفتری در تهران و راه‌اندازی وب‌سایتی با مشارکت وبلاگ‌نویسان ایرانی ذکر کرده است.


مقدمات سفر وبلاگ‌نویسان ایرانی، برای پوشش اخبار مبارزات انتخاباتی آمریکا در ماه اکتبر، را همین مؤسسه فراهم کرده بود.


به نوشته بوستون گلوب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که طرف گفت‌وگو و صادرکننده مجوز این سفر بود، تاکنون دلایل لغو این سفر را توضیح نداده است.


XS
SM
MD
LG