لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

متکی: شرایط فعلی در عراق گفت‌وگو با آمریکا را ایجاب نمی‌کند


منوچهر متکی و هوشیار زیباری همتای عراقیش در بغداد
منوچهر متکی و هوشیار زیباری همتای عراقیش در بغداد
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با همتای عراقی خود و ارتقاء سطح مناسبات میان دو همسایه در رأس هیأتی اقتصادی وارد بغداد شد و با وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای متکی پس از دیدار با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این کنفرانس خبری گفت که در حال حاضر ضرورتی برای گفت‌وگوهای جدید با آمریکا در باره عراق احساس نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی گفت: «گمان می‌کنیم شرایط فعلی کاملا فرق کرده است.

آقای متکی بهبود شرایط امنیتی در عراق را «نتیجه اراده دولت عراق» و همچنین «این واقعیت که دولت عراق مسئولیت‌هایش را در دست گرفته است» دانست.


وزیر خارجه ایران در پاسخی به پرسشی در باره تمایل دولت جدید آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران گفت: «ما خوشحالیم از این که دولت [عراق] توانایی لازم را برای برقراری امنیت کامل در کشور داراست. بنابر این،‌ در شرایط فعلی گفت‌وگوهای جدید [با آمریکا] محملی ندارد.»

آمریکا و ایران پیش از این سه دور گفت‌وگو با یکدیگر در باره موضوع برقراری امنیت در عراق برگزار کرده‌اند.

سفری با اهداف اقتصادی

خبرگزاری فرانسه از قول وزیر خارجه عراق گزارش کرده است که منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه عازم بغداد شده بود اما هواپیمای حامل او به علت وزش شدید باد و وجود غبار مجبور به بازگشت به تهران شد.

در سفر روز چهارشنبه آقای متکی به بغداد، هیأتی از وزارت‌خانه‌های نفت، بازرگانی، انرژی و بانک مرکزی ایران او را همراهی می‌کنند. موضوع مذاکرات دو طرف نیز «روابط دوجانبه» اعلام شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به نقل از سخنگوی سفارت ایران در بغداد، هیأت ایرانی صبح چهارشنبه با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق دیدار کرده است.

خبرگزاری‌ها سفر آقای متکی را نشانه‌ای از افزایش ظرفیت‌های اقتصادی عراق در منطقه خاورمیانه ارزیابی کرده‌اند.

سفر آقای متکی به عراق یک روز پس از دیدار نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، از آن کشور صورت می‌گیرد. سفر نیکولا سرکوزی به عراق نخستین بازدید رهبر فرانسه از عراق به شمار می‌رفت و به نوشته آسوشیتدپرس، نشانه‌ای از تلاش برای امضای قراردادهای پرسود اسلحه و نفت قلمداد شد.

ایران و عراق ماه گذشته توافق کردند کمیسیون مشترک بلندپایه‌ای برای بهبود همکاری‌های دوجانبه تشکیل شود. هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که سفرهای چندروزه «عادی» نیز جزیی از همین روند به شمار می‌رود.

آمریکا ایران را متهم می‌کند که از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق پشتیبانی می‌کند. جمهوری اسلامی بارها این اتهام را رد کرده است. شماری از مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند طی ماه‌های اخیر ارسال سلاح از ایران به عراق ظاهرا کاهش یافته است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، تلاش فراوانی کرده است تا روابط بازرگانی عراق با همسایگانش، از جمله ترکیه و ایران، را در حد کشورهای اروپایی افزایش دهد و بتواند سرمایه‌هایی از آن کشورها را نیز به سوی عراق جلب کند.
XS
SM
MD
LG