لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

محاکمه یک ایرانی در لندن به اتهام «کتاب‌دزدی»


به نوشته روزنامه گاردين، یک ناشر و بازرگان ایرانی به اتهام «سرقت» از کتابخانه ملی بریتانیا و کتابخانه آکسفورد محاکمه می‌شود.


روزنامه گاردین گزارش کرده است اتهام این ایرانی آمریکایی، که فرهاد ح. نام دارد و دانش‌آموخته هاروارد است، «سرقت صفحاتی از کتاب‌های نفيس کتابخانه ملی» ذکر شده است.


در این گزارش همچنین آمده است که اين سرمايه‌دار ايرانی بيش از ۱۵۰ صفحه و نقشه را از کتاب‌های تاريخی این کتابخانه پاره کرده است.


  • «اسناد تاريخی دزديده شده متعلق به بشريت بوده‌اند و با محو آنها ديگر امکان جبران نیست.»
یک مسئول کتابخانه ملی بريتانيا

فرهاد ح. اتهام خود را در ۱۴ مورد پذیرفته و اعتراف کرده است که صفحه‌ها و نقشه‌های ده کتاب را در کتابخانه ملی بريتانيا و چهار کتاب را در کتابخانه آکسفورد انگلستان به سرقت برده است.


به نوشته گاردین، فرهاد ح. هنگامی مجبور به اعتراف شد که برخی نقشه‌ها و ورق‌های جداشده از کتاب‌های نفيس در آپارتمانش، واقع در غرب لندن، يافت شد.


کريستين جنسن، رییس بخش کتاب‌های نفيس در کتابخانه ملی بريتانيا، میزان خسارت واردشده را بيش از ۴۰۰ هزار يورو ارزيابی کرده است.


البته آقای جنسن خسارت اصلی را ارزیابی نشدنی توصیف کرده و گفته است: «اسناد تاريخی دزديده شده متعلق به بشريت بوده‌اند و با محو آنها ديگر امکان جبران نیست.»


به گفته رییس بخش کتاب‌های نفيس در کتابخانه ملی بريتانيا، نقشه‌ها و اسناد سرقت‌شده متعلق به سفرنامه‌های اروپايیان به خاورميانه، آسیای غربی باستانی، ايران و امپراتوری مغول بوده است.


به نوشته گاردین، فرهاد ح. شصت سال دارد و پس از انقلاب ايران کشورش را ترک کرده و اکنون دارای گذرنامه آمريکايی است.


وی رييس سازمانی به نام سازمان «ميراث ايران» بوده و گفته شده است که بيش از ۸۰۰ کتاب نفيس را از کتابخانه ملی بريتانيا به امانت گرفته بوده است.


XS
SM
MD
LG