لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

ماکارونی اسلحه نیست


کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد برای ساکنان نوار غزه
کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد برای ساکنان نوار غزه
روزنامه هاآرتص به دولت موقت کنونی اسرائیل پیشنهاد کرده است که در روزهای باقی‌مانده از عمر خود، گذرگاه‌های مرزی با غزه را بگشاید و دولت بعدی را در برابر یک امر واقع قرار دهد.

روزنامه هاآرتص طی هفته‌های اخیر آشکارا ناخوشنودی خود را از نتایج انتخابات اخیر پارلمانی و جدی‌تر شدن احتمال روی کار آمدن دولتی راستگرا، به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، ابراز کرده است.

اما این روزنامه با ابراز نگرانی از ایجاد تنگنای بین‌المللی بیشتر برای اسرائیل، در روزهای اخیر بارها نسبت به اجرای برخی اهداف نتانیاهو که در مبارزات انتخاباتی‌اش از آنها سخن گفته بود، هشدار داده است.

هاآرتص در سرمقاله روز پنج‌شنبه، ۲۶ فوریه، نوشته است: «از هنگام تسلط حماس بر نوار غزه، گذرگاه‌های مرزی اسرائیل و غزه به اصلی‌ترین اسلحه در دست اسرائیل در مبارزه با حماس تبدیل شده است.»

هاآرتص ادامه می‌دهد: ‌«نهادهای امنیتی کشور مدعی‌اند که اسناد و مدارکی متقن دارند که ثابت می‌کند حماس از برخی مواد اولیه که از این گذرگاه‌ها وارد غزه می‌شود برای ساخت سلاح و مهمات استفاده می‌کند.»

به نوشته هاآرتص، علاوه بر چنین ادعاهایی، اسرائیل هرگاه که می‌خواهد در پاسخ به مختل شدن آرامش به حماس «درس عبرت» بدهد، انتقال کالا را محدود و مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان غزه را تکرار می‌کند.

از مدت‌ها پیش عبور مواد خام لازم برای تولید ماکارونی و همچنین عبور برخی مصالح ساختمانی از گذرگاه‌ها ممنوع بوده است. بتازگی شیشه هم به این فهرست افزوده شده است. در حالی که به نوشته هاآرتص، در جریان عملیات «سرب مذاب» ساختمان‌های بسیاری در غزه بشدت آسیب دیده‌اند و شیشه در بازسازی غزه یک نیاز جدی است.

نویسنده هاآرتص در ادامه مقاله می‌افزاید: «تجربه مبارزه با تهدیداتی که از لبنان و سرزمین‌های فلسطینی سرچشمه می‌گیرد، می‌بایست تاکنون به تصمیم گیرندگان اسرائیلی ثابت کرده باشد که مجازات دسته‌جمعی مردم غیرنظامی نه تنها غیراخلاقی، بلکه همچنین زیانبار است.»

به نوشته هاآرتص، مردم غزه خشم خود را از تنگنایی که به آن گرفتار شده‌اند، به رغم خواسته تصمیم گیرندگان اسرائیلی، متوجه سران حماس نمی‌کنند؛ بلکه آنهایی را نفرین می‌کنند که از رسیدن غذا به کودکان غزه جلوگیری می‌کنند. آنها حتی از مقامات رام‌الله (سران تشکیلات رسمی خودگردان فلسطینی وابسته به جنبش فتح) هم خشمگینند.
به نوشته هاآرتص، مردم غزه خشم خود را از تنگنایی که به آن گرفتار شده‌اند، به رغم خواسته تصمیم گیرندگان اسرائیلی، متوجه سران حماس نمی‌کنند؛ بلکه آنهایی را نفرین می‌کنند که از رسیدن غذا به کودکان غزه جلوگیری می‌کنند.


مقاله هاآرتص همچنین یادآور شده است که جامعه بین‌المللی، و از جمله حکومت‌های میانه‌رو عرب، که این روزها در کار گردآوری کمک مالی برای بازسازی غزه هستند، ناچارند مرتبا اسرائیل را نکوهش کنند؛ زیرا اسرائیل گوش خود را به روی نداهای درخواست کمک برای یک و نیم میلیون انسان غزه بسته است.

هاآرتص روز چهارشنبه اعلام کرد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، خواهان برداشتن تحریم‌ها علیه گذرگاه‌ها شده است و در سفر هفته آینده‌اش به اسرائیل نیز این خواسته را تکرار خواهد کرد.

نویسنده مقاله هاآرتص به سفر هفته گذشته جان کری، رئیس کمیسیون مناسبات خارجی سنای آمریکا، به غزه نیز اشاره کرده است: «وقتی سناتور جان کری ناگهان متوجه می‌شود که کامیون‌های حامل ماکارونی اجازه ندارند وارد غزه شوند و اسرائیل از ماکارونی می‌ترسد و تنها اجازه ورود محموله‌های برنج را می‌دهد، مسلما به نفع مبارزه مشروع اسرائیل با حماس تمام نمی‌شود.»

به نوشته هاآرتص، نتیجه چنین اقداماتی این است که حماس همدردی هر چه بیشتر افکار عمومی جهانی را به خود جلب می‌کند. علاوه بر این، بستن گذرگاه‌ها راه بازگشت گیلعاد شالیط [سرباز اسرائیلی گروگان در دست حماس] را هموار نکرده است، و اندک نشانه‌ای هم در افق دیده نمی‌شود که ادامه این اقدام، حماس را به آزاد کردن شالیط سوق دهد.

سرمقاله روزنامه هاآرتص در پایان می‌افزاید که نشستن در انتظار وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در غزه و شدت گرفتن فشارهای بین‌المللی کاری بیهوده است. اهود اولمرت، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع دولت انتقالی، وظیفه دارند که گذرگاه‌ها را بگشایند تا کالاهای مورد نیاز و حیاتی غزه به طور منظم و بی‌وقفه وارد آن منطقه شود.
XS
SM
MD
LG