لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

ملک عبدالله و شیمون پرز؛ همراه یکدیگر در سالن گفت‌وگوی ادیان


ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، و شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، به همراه یکدیگر در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان شرکت کرده‌اند. مقام‌های بلندپایه‌ای از ۱۹۲ کشور جهان نیز در این کنفرانس، که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرده اند.


کنگره جهانی یهودی نیز اعلام کرده است نمایندگانی را برای دیدار با پادشاه عربستان سعودی در نیویورک اعزام می‌کنند.


به گزارش روزنامه عبری هاآرتص، از جمله دیدارکنندگان با پادشاه عربستان سعودی رونالد لاودر، یکی از رهبران کنگره جهانی یهودی، و نیز ربای مارک شنایدر هستند.


همایش جهانی گفت‌وگوی ادیان در چارچوب سازمان ملل متحد و با ابتکار ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، برگزار شده است.


سران کشورهای عربی و اسلامی، ازجمله رییس جمهوری جدید پاکستان، امیران بحرین و کویت، پادشاه اردن و رییس جمهوری جدید لبنان در همایش نیویورک شرکت دارند.


جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، سخنران اختتامیه این کنفرانس خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این همایش راهکارهای نزدیک کردن پیروان مذاهب توحیدی و تقویت دیالوگ بین ادیان یکتاپرست را تشویق می‌کند.


این نخستین بار خواهد بود که ملک عبدالله در جلسه سخنرانی رییس جمهوری اسرائیل حضور دارد.


به نوشته هاآرتص، هرچند برنامه‌های مشترک زیادی با حضور ملک عبدالله و شیمون پرز ترتیب یافته، اما این احتمال که آنها ملاقاتی خصوصی با یکدیگر داشته باشند ضعیف است.


قرار است تسیپی لیونی، وزیرخارجه اسرائیل، نیز برای شرکت در این همایش رهسپار نیویورک شود.


این همایش ادامه کنفرانسی است که ماه ژوئیه (چهار ماه پیش) در مادرید و با ابتکار ملک عبدالله برگزار شد. در آن گردهمایی، ملک عبدالله با هیأت رهبران یهودی سخن گفت.


ملک عبدالله در دوران ولیعهدی خود طرحی را برای صلح میان اسرائیل و اعراب ارائه کرد که دو بار، در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵، در اتحادیه عرب پذیرفته شد.


رهبران اسرائیل اخیرا هرچه بیشتر در استقبال از این طرح سخن گفته و آن‌را اساس خوبی برای مذاکرات با کشورهای جهان عرب توصیف کرده‌اند.


شیمون پرز به هاآرتص گفت: «حال که جهان عرب سنی از حکومت شیعه ایران عمیقا نگران شده است، اسرائیل باید آشکارا از طرح اتحادیه عرب پشتیبانی کند؛ حتی اگر همه بندهای آن را قبول ندارد».


XS
SM
MD
LG