لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

اسرائیل ارسال سوخت به غزه را از سر گرفت


مقامات اسرائيلی اعلام کردند که علی رغم ادامه حملات موشکی از نوار غزه به خاک اسرائيل و پس از مذاکرات با تونی بلر، نماينده گروه «چهار جانبه صلح خاورميانه»، ارسال محدود سوخت به نوار غزه را از سر گرفته‌اند.


گروه «چهار جانبه صلح خاورمیانه»، شامل سازمان ملل متحد، آمريکا، روسيه و اتحاديه اروپا ست.


اسرائيل که مهم ترین تامين کننده سوخت صنعتی برای تنها مرکز توليد برق در نوار غزه است، از هفته گذشته ارسال سوخت به این منطقه را متوقف کرد. اين امر موجب شد که بيش از نيمی از جمعيت يک ميليون و پانصد هزار نفری نوار غزه در تاريکی بمانند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، شامگاه دوشنبه دستور داد تا ارسال سوخت به نوار غزه به دليل مسايل «بشردوستانه» از سر گرفته شود.


ماتان ويلنای، معاون وزير دفاع اسرائيل، به «راديو ارتش اسرائیل» گفت: «اگر حتی يک کيلووات [برق] در تمامی غزه وجود داشته باشد فقط آنرا در کارگاه توليد موشک می توان يافت. آنها حساسيت ما را در مورد مسايل بشردوستانه می دانند و از آن سواستفاده می کنند.»


وزارت امور خارجه اسرائيل در بيانيه ای اعلام کرد که ۷۰ درصد سوخت لازم برای نيروگاه غزه از طریق این کشور تامین می شود و اسرائیل به ارسال سوخت به این منطقه ادامه داده و به آتش بس با حماس پايبند است. مصر نيز ۱۷ درصد سوخت اين نيروگاه را تامين می کند.


حماس هشدار داده بود که عدم ارسال سوخت به غزه می تواند آتش بس با اسرائيل را به خطر بيندازد.


به گزارش« آسوشيتدپرس»، حملات موشکی به خاک اسرائیل از زمانی آغاز شد که نيروهای این کشور، اوایل ماه نوامبر وارد نوار غزه شده و با نيروهای حماس درگير شدند. ارتش اسرائيل دليل اين درگيری را کشف و نابودی تونلی توسط نيروهای اين کشور در مرکز غزه دانست که برای ربودن شهروندان اسرائيلی حفر شده بود.


اين درگيری ها در حالی صورت گرفت که توافق آتش بسی بين حماس و اسرائيل با ميانجيگری مصر در ماه ژوئن يعنی پنج ماه پيش به دست آمده بود.


براساس اين توافقنامه، اسرائيل و گروه اسلام گرای حماس متعهد شدند که از دست زدن به عمليات نظامی عليه يکديگر خودداری ورزند.


حماس که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد در ماه ژوئن ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به دست گرفته و نيروهای تشکيلات خودگردان فلسطين به رهبری محمود عباس را از اين منطقه اخراج کرد.


XS
SM
MD
LG