لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

احمدی نژاد در نيويورک؛ واکنش ها به يک سخنرانی


معترضان به سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا، نيويورک
معترضان به سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا، نيويورک

حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی در ایالات متحده و سخنرانی روز دوشنبه وی در دانشگاه کلمبیا، با واکنش هایی در آمریکا و اسراییل روبرو شده است.


اين بحث ها، نه تنها با سخنرانی آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا خاتمه نيافت، بلکه به نظر می رسد که ابعاد تازه ای نيز يافته است.


پس از سخنرانی


برخی از دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانند «دیل استال» که دانشجوی دکترای رشته تاریخ است، از نحوه معرفی خشن محمود احمدی نژاد که لی بولینجر، ريیس دانشگاه کلمبیا ارايه کرد، انتقاد کردند و گفتند: چون آقای احمدی نژاد به طور دمکراتیک انتخاب شده است، ريیس دانشگاه نباید وی را مورد حمله شخصی قرار می داد.


اما دانشجویان یهودی دانشگاه مانند «آلکس پورت» از اظهارات ريیس دانشگاه در مورد رییس جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت کردند و گفتند که «لی بولینجر، وی را به چالشی بسیار بسیار قوی طلبید.»


حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا در راستای همایش سالانه دانشگاه تحت عنوان همایش رهبران جهان صورت گرفت. در همایش امسال دانشگاه کلمبیا، روسای جمهوری شیلی، گرجستان، استونی و ترکمنستان نيز شرکت دارند.



  • روزنامه های غالبا پرتيراژ و موسوم به زرد نیویورک در شماره های روز دوشنبه خود در خصوص اعلام ورود محمود احمدی نژاد به آن شهر سعی کردند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

روزنامههای غالبا پرتيراژ و موسوم به زرد نیویورک در شماره های روز دوشنبه خود درخصوص اعلام ورود محمود احمدی نژاد به آن شهر سعی کردند گوی سبقت را ازیکدیگر بربایند.


یکی از این روزنامه ها در تیتر خود او را « یک مرد دیوانه» خواند و دیگری او را « شر» نامید.


بسیاری معتقدند که دولت محمود احمدی نژاد نه تنها حقوق انسانی شهروندان خویش را پایمال می کند، بلکه به همکیشان شیعه خود در عراق برای کشتن سربازان آمریکایی یاری می رساند.


موافقان و مخالفان يک سخنرانی


بسیاری نیز رییس جمهوری ایران را به خاطر زیر سوال بردن کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم مورد استهزا قرار می دهند.


به گفته «دوو هیکیند» یک قانونگذار ایالتی در نیویورک که طرفدار سرسخت اسراییل است، «محمود احمدی نژاد باید دستگیر شود و نه اینکه از وی برای سخنرانی دعوت شود.»


وی روز یکشنبه در تظاهراتی علیه آقای احمدی نژاد در نیویورک گفت: « از نیویورکی ها می خواهم زندگی را برای احمدی نژاد، هنگامی که او در نیویورک است تیره و تار کنند.»


نیوت گینگریچ، ريیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز حضور آقای احمدی نژاد در یکی از آبرومندترین دانشگاه های آمریکا را به عنوان « هتک حرمت به تمدن» محکوم کرد.


اما تمامی رهبران سیاسی آمریکا چنین فکر نمی کنند. سناتور«چاک هاگل»، متخصص امور بین الملل در واشينگتن از حزب جمهوریخواه معتقد است که «گرفتن حق صحبت کردن از محمود احمدی نژاد مغایر با آزادی هایی است که آمریکا را تعریف می کنند.»


بحث داغ کارشناسان


به فاصله چهارصد کیلومتر از نیویورک، در واشينگتن بحث ها میان استادان قانون اساسی آمریکا و آزادی های مدنی که ضامن آزادی بیان نیز هست کمتر احساسی، اما همچنان پر حرارت ادامه دارد.


والتر برنز، یک کارشناس «موسسه آمریکن انترپرایز» که یک مرکز خصوصی تحقیقاتی در امور سیاسی در واشينگتن است، می گوید که احمدی نژاد نمی بایست اجازه می یافت در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کند.


وی در خصوص دلایل این امر می گوید: «این برنامه ای برای سخنرانان متشخص است. او سخنران متشخصی نیست. او مرد متشخصی نیست. او خوار است. پرسش این است، آیا هرکسی مستحق صحبت کردن است؟ آیا هر چیز شایسته شنیدن است؟ پاسخ در این مورد، نه، به هیچ وجه است.»


اما جان سمپلز، که قانون اساسی ایالات متحده را در «موسسه کاتو» یک مرکز مطالعاتی دیگر واشينگتن مورد تحقیق قرار می دهد، می گوید: تنها سخنانی که در ایالات متحده می توان جلوی آن را گرفت، سخنانی است که مردم را در خطر مستقیم قرار دهد.


وی معتقد است:« فکر می کنم فرض کلی قانون اساسی ما این است که مردم آزادی صحبت کردن دارند و اینکه شما باید واقعا دلایل خوبی برای جلوگیری از آن داشته باشید. اگر شما فکر کردید که احتمالی بسیار قوی وجود دارد که اغتشاشاتی عظیم رخ دهد، ممکن است آن را بررسی کنید، اما آن گونه که من دریافته ام تظاهراتی صورت خواهد گرفت که به مفهوم سخنانی بیشتر علیه سخنانی است و از این رو دلیلی را برای جلوگیری از سخنرانی وی نمی بینم.»


بازتاب های متفاوت در اسراییل


سخنرانی رییس جمهوری ایران در دانشگاه کلمبیا در کشور اسراییل که سخنان محمود احمدی نژاد درباره موجودیت آن بارها جنجال آفرین شده است نیز بازتاب زیادی داشته است.


به گزارش خبرنگار راديو فردا در تل آويو، انتقادهای بسيار تندی که رييس دانشگاه کلمبيا از احمدی نژاد پيش از آغاز سخنرانی او، به عمل آورد و ازجمله، رييس جمهوری اسلامی ايران را «يک ديکتاتور کوچک و ظالم» ناميد، از دامنه ناخرسندی شديد اسراييلی ها از دانشگاه کلمبيا کم نکرده است.


  • هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا، رييس «کنست»، پارلمان اسراييل سخنرانی شديد اللحنی عليه «روشنفکران غرب» به عمل آورد و گفت: «صدای اين روشنفکران در محکوم کردن اظهارات رييس جمهوری ايران خاموش شده است.»

بر اساس گزارش رسانه های اسراييل، اکثر کسانی که در تجمع های اعتراضی روز دوشنبه در نيويورک عليه احمدی نژاد شرکت کردند، از يهوديان آمريکا بودند.


وزير امور خارجه اسراييل که برای نخستين بار شخصا در يک تظاهرات شرکت کرده بود، در برابر صدها نفر از تظاهرکنندگان در نيويورک، از اينکه رييس جمهوری اسلامی، «هالوکاست» را انکار می کند و موجوديت اسراييل را نمی پذيرد، بر آشفته شده و گفت که «احمدی نژاد با درس تاريخ بيگانه است و بايد تاريخ را به خوبی بياموزد.»


تزيپی ليونی، که يکی از سخنرانان اصلی تظاهرات روز دوشنبه بود، بار ديگر خواهان اخراج رييس جمهوری ايران از آمريکا شد .


هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا، رييس «کنست»، پارلمان اسراييل، سخنرانی شديد اللحنی عليه «روشنفکران غرب» به عمل آورد و گفت: «صدای اين روشنفکران در محکوم کردن اظهارات رييس جمهوری ايران خاموش شده است.»


ريييس پارلمان اسراييل به «روشنفکران غربی» اين امر را «ياد آوری» کرد که «اگر حکومت ايران بتواند به اسراييل لطمه بزند، به سودای تسلط بر جهان خواهد افتاد.»


بسياری از دانشجويان يهودی آمريکايی که توانسته بودند وارد تالار محل سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا شوند، از سوی رسانه های اسراييل مورد مصاحبه قرار گرفتند .


جاناتان برلينر، يکی از اين دانشجويان به روزنامه معاريو گفته است: «فکر می کنم که احمدی نژاد توانست از دادن پاسخ به پرسش های اساسی بگريزد و آن مسائلی را که خود می خواهد مطرح کند.»


ربکا اونس، يک دانشجوی ديگر يهودی که سخنرانی رييس جمهوری ايران را شنيد، گفت: «آمدن او يک چالش مثبت بود. شايد از اين طريق بتوانيم سرانجام دريچه ای برای گفت وگو بازکنيم.»


جوشوآ روزنر، رهبر ۲۱ ساله گروه دانشجويان يهودی در دانشگاه کلمبيا به روزنامه معاريو می گويد: «چه بخواهيم، چه نخواهيم، احمدی نژاد بر روی همه ما تاثير می گذارد.»


ولی دانشجويان ديگر يهودی به روزنامه جروزالم پست گفته اند، «ازدعوت از احمدی نژاد خشمگين هستند و از خود می پرسند که آيا سال ديگر روسای دانشگاه، اسامه بن لادن را دعوت خواهند کرد؟!»


روزنامه اسراييلی هاآرتص روز سه شنبه نوشته است: «اسراييل تنها بازنده حضور احمدی نژاد در نيويورک است.»


تحليلگر اين روزنامه نيز در مقاله ای، احمدی نژاد را در بيان ديدگاه هايش «موفق و توانا» توصيف کرده و نوشته است: «او نشان داد از استعداد خوبی برای تسلط بر صحنه برخوردار است.»


با وجود اين، هاآرتص نوشته است: «تعيين کننده اصلی مسائل در ايران، شخص آيت الله علی خامنه ای است.»


گروه يهودی بنيادگرای «نتوره کارتا» که اسراييل را قبول ندارد، و بر ديدگاه های مخالف ملی گرايی يهودی استوار است، اعلام کرده که رهبران آن روز سه شنبه در نيويورک با احمدی نژاد ديدار می کنند. ربای ديويد وايس، يکی از رهبران اين گروه در نيويورک اعلام کرد: «ما شادمانيم که برای سومين بار با آقای احمدی نژاد که نماينده يک کشور صلح خواه است، ملاقات می کنيم.»


وی افزود: «ما هم مانند رییس جمهوری ايران فکر می کنيم که اسراييل عامل اصلی تنش درخاورميانه است.»


XS
SM
MD
LG