لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

«شرکت وزیر خارجه اسراییل در تظاهرات علیه احمدی نژاد»


همراه با گروه های يهودی نيويورک، آن گروه از سناتورها و نمايندگان کنگره ايالات متحده نيز که يهودی هستند، اعلام کرده اند که در تظاهرات روز دوشنبه عليه رييس جمهوری ايران شرکت خواهند کرد.
همراه با گروه های يهودی نيويورک، آن گروه از سناتورها و نمايندگان کنگره ايالات متحده نيز که يهودی هستند، اعلام کرده اند که در تظاهرات روز دوشنبه عليه رييس جمهوری ايران شرکت خواهند کرد.

وزير امور خارجه اسراييل، که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک رفته است، اعلام کرد که شخصا در تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه عليه حضور محمود احمدی نژاد در این شهر شرکت خواهد کرد.


نيويورک که بيش از سه ميليون نفر از ساکنان آن را يهوديان تشکيل می دهند و سازمان های يهودی در آن قدرت زيادی دارند، خود را برای تظاهراتی که قرار است عليه رييس جمهوری ايران برگزار شود، آماده می کند.


تزيپی ليونی در مصاحبه هايی در نيويورک گفته است که «احمدی نژاد با رسيدن به آمريکا بايد بازداشت می شد.»



  • تزيپی ليونی در مصاحبه هايی در نيويورک گفته است که «احمدی نژاد با رسيدن به آمريکا بايد بازداشت می شد.»

وزير امور خارجه اسراييل همراه با سازمان های يهودی انتقادهای شديدی از دانشگاه کلمبيا در اعتراض به برگزاری سخنرانی روز دوشنبه آقای احمدی نژاد به عمل آورده اند.


خانم ليونی مدعی شده است که «جمهوری اسلامی ايران عليه منافع آمريکا در منطقه و جهان عمل می کند» و به گفته او، «باعث مرگ سربازان آمريکايی در عراق می شود و عامل اخلال در روند صلح اسراييل و اعراب در سال های اخير بوده است.»


به گفته این مقام بلندپایه اسراییلی،«سياست های احمدی نژاد، مرگ و فاجعه را برای همه جهان بشارت می دهد.»


يک دستيار خانم ليونی که او را در اين سفر همراهی می کند، به روزنامه اسراييلی «جروزالم پست» گفت: «شرکت فردی در سطح وزير امور خارجه در تظاهرات عليه رييس جمهوری يک کشور ديگر، امری به شدت کم سابقه است اما ليونی می خواهد با اين اقدام، عمق اعتراض اسراييل را به اظهارات سال های اخير احمدی نژاد بيان کند.»


رييس جمهوری اسلامی ايران بارها از «نابودی اسراييل و پاک کردن نام اين کشور از صفحه جغرافيا» سخن گفته و نيز توصيه کرده بود که «اسراييل به جای ديگری مانند آلمان يا آلاسکا انتقال يابد.»


تظاهرات یهودیان


همراه با گروه های يهودی نيويورک، آن گروه از سناتورها و نمايندگان کنگره ايالات متحده نيز که يهودی هستند، اعلام کرده اند که در تظاهرات روز دوشنبه عليه رييس جمهوری ايران شرکت خواهند کرد.


مالکولم هون لاين، يکی از رهبران جامعه يهوديان آمريکا در مصاحبه ای با روزنامه «اسراييل امروز» ارزيابی کرده که «بين ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار نفر از يهوديان نيويورک در تظاهرات روز دوشنبه شرکت کنند.»


وی گفته است که «سازمان های يهودی، رشته تصميماتی را در آينده عليه دانشگاه معتبر کلمبيا اتخاذ خواهند کرد.»



  • در حالی که برخی از سازمان های يهودی نيويورک از اين تظاهرات استقبال کرده اند، گروه های ديگری از آنان گفته بودند که «بايد از حضور احمدی نژاد در سازمان ملل غافل شد و شرکت او را به يک رخداد بزرگ تبديل نکرد.»

سخنان رييس دانشگاه کلمبيا که گفته بود، «حتی حاضر به دعوت از آدولف هيتلر می بود»، خشم شديد دولت اسراييل و سازمان های يهودی نيويورک را برانگيخته است. موزه «هولوکاست» اسراييل بيانيه ای در نکوهش اظهارات رییس دانشگاه کلمبيا منتشر کرده است.


تصاويری از رژه نظامی شنبه گذشته در تهران، در سالروز جنگ ايران وعراق، و بدنه موشک های «شهاب- ۳» که بر روی آن نوشته شده بود «مرگ بر اسراييل، بايد اسراييل را از صفحه روزگار پاک کرد»، از سوی گروه های يهودی برای نشان دادن در تظاهرات روز دوشنبه نيويورک تهيه شده است.


در حالی که برخی از سازمان های يهودی نيويورک از اين تظاهرات استقبال کرده اند، گروه های ديگری از آنان گفته بودند که «بايد از حضور احمدی نژاد در سازمان ملل غافل شد و شرکت او را به يک رخداد بزرگ تبديل نکرد.»


از سوی ديگر، گروه يهودی «نتوره ی کارتا» که پيشتر اعضای آن از ايران ديدار کرده و با سران جمهوری اسلامی ايران ملاقات کرده اند، از استقبال خود از حضوراحمدی نژاد در نيويورک خبر داده اند.


به گزارش روزنامه «اسراييل امروز» اعضای اين گروه با مراجعه به دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در نيويورک درخواست کرده اند که با احمدی نژاد ديدار کنند.


اين گروه از يهوديان بنيادگرا، که موجوديت اسراييل را قبول ندارد، در همايش «جهان بدون صهيونيسم» که از سوی دولت ايران برگزار شد، شرکت کردند و به همين دليل از سوی اسراييل و سازمان های يهودی جهان با انتقادهای شديدی روبرو شدند.


XS
SM
MD
LG