لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا لغو نمی شود


نمایی از دانشگاه کلمبیا، محلی که احمدی نژاد روز دوشنبه در آنجا سخنرانی خواهد کرد.
نمایی از دانشگاه کلمبیا، محلی که احمدی نژاد روز دوشنبه در آنجا سخنرانی خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به انتقادها از برنامه سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا بر اهميت «آزادی بيان» در آمريکا تاکيد کرد و دانشگاه کلمبيا نيز اعلام کرد که حاضر نيست دعوت خود را از آقای احمدی نژاد پس بگيرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تونی فراتو، از سخنگويان کاخ سفيد، روز جمعه گفت: «اينجا کشوری است که شما می دانيد، مردم می توانند بيايند و سخن بگويند و حرف هايشان را بزنند. اين موضوعی است که ما به آن افتخار می کنيم؛ حتی اگر عقايد و باورهای برخی از اين مردم، از نظر ما اگر نگوييم خطرناک، دستکم تنفرانگيز است.»


وی در عين حال تاکيد کرد که کاخ سفيد در تصميم گيری برای سخنرانی رييس جمهوری ايران در دانشگاه کلمبيا هيچ نقشی نداشته است.


وی بدون اينکه به موضوع منع شدن آقای احمدی نژاد از بازديد از محل حادثه يازده سپتامبر توسط مقام های شهر نيويورک اشاره کند، افزود که دولت آمريکا در مخالفت با سخنرانی آقای احمدی نژاد هيچ اقدامی صورت نخواهد داد.


سخنگوی کاخ سفيد گفت: «ما به ميزبانی سازمان ملل متحد در نيويورک افتخار می کنيم، ما افتخار می کنيم به اينکه مردم می توانند به کشور ما بيايند و آزادانه سخن بگويند و عالی خواهد شد اگر برخی کشورها که از نفع اين موضوع (آزادی بيان در آمريکا) در اينجا بهره می برند، به شهروندانشان نيز چنين اجازه ای در کشورهای خودشان بدهند.»



سال گذشته، در شرايطی مشابه دانشگاه کلمبيا سخنرانی آقای احمدی نژاد را لغو کرد، اما در آن زمان، مسايل امنيتی علت اصلی لغو سخنرانی اعلام شد.

همزمان دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک نيز اعلام کرد که هيچ برنامه ای برای پس گرفتن دعوت خود از محمود احمدی نژاد به دليل انتقادهايی که شده، ندارد.


بنا به دعوت اين دانشگاه، محمود احمدی نژاد که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک می رود، روز دوشنبه هفته آينده در يک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه کلمبيا شرکت خواهد کرد.


رييس شورای شهر نيويورک روز پنج شنبه گفته بود که «ميزبانی افتخاری از احمدی نژاد در هرکجای شهر، توهينی است به تمام نيويورکی ها.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری است که وقوع هولوکاست – کشتار شش ميليون يهودی در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی – را زير سئوال برده و حتی در يک سخنرانی، اين واقعه را «افسانه» خوانده است.


وی همچنين در يکی ديگر از سخنرانی های خبرساز خود، با تکرار جمله معروف آيت الله خمينی، رهبر انقلاب اسلامی ايران، خواهان «محو اسراييل از نقشه جهان» شد.


حضور وی در دانشگاه کلمبيا همچنين از سوی سازمان دفاع از يهوديان محکوم شد و اين سازمان، رييس جمهوری ايران را «هيتلر ايران» خواند.


سال گذشته، در شرايطی مشابه دانشگاه کلمبيا سخنرانی آقای احمدی نژاد را لغو کرد، اما در آن زمان، مسايل امنيتی علت اصلی لغو سخنرانی اعلام شد.



در سال جاری، درخواست وی برای ادای احترام به قربانيان حادثه يازده سپتامبر در محل اين حادثه، از سوی مقام های شهر نيويورک بار ديگر به «دلايل امنيتی» رد شد.

در همان زمان نيز برخی از ناظران، اعتراض های گسترده، به ويژه انتقادهای يهوديان را علت اصلی لغو سخنرانی خواندند.


در سال جاری، درخواست وی برای ادای احترام به قربانيان حادثه يازده سپتامبر در محل اين حادثه، از سوی مقام های شهر نيويورک بار ديگر به «دلايل امنيتی» رد شد، اما خبرگزاری آسوشيتدپرس نوشته است که اين ديدار، مخالفت گسترده ای را در ميان خانواده های قربانيان يازدهم سپتامبر و برخی سياستمداران برانگيخته بود.


محل حادثه يازده سپتامبر، از جمله مکان هايی است که در شش سال اخير بسياری از رهبران، روسای جمهوری و مقام های عالی رتبه کشورهای جهان – از جمله شخصيت هايی چون حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان که کشورش در زمان وقوع حادثه پايگاه اصلی القاعده بود – برای ادای احترام به قربانیان، از آن بازديد کرده اند.


XS
SM
MD
LG