لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

گام نخست اینترپل برای بازداشت مقامات ایرانی


در فهرست مورد تقاضای دادگاه آرژانتینی نام هشت مقام بلندپایه ایرانی وجود دارد.
در فهرست مورد تقاضای دادگاه آرژانتینی نام هشت مقام بلندپایه ایرانی وجود دارد.

پليس بين المللی، اينترپل، موافقت اوليه خود را برای بازداشت شماری از مظنونان ايرانی و لبنانی بمبگذاری مرکز همياری يهوديان در پايتخت آرژانتين اعلام کرده است.


روزنامه های آرژانتينی، از جمله کلارين Clarin و لاناسيون La Nacion در شماره روز پنجشنبه خود گزارش دادند که آرژانتين پس از چند ماه گفت و گو و مذاکره با مسئولان پليس بين المللی، اينترپل، توانست نظر موافق اين نهاد بين المللی که نيروهای انتظامی سراسر جهان را در بر می گيرد، با قرار دادن نام برخی از مسئولان کنونی و سابق جمهوری اسلامی ايران، که دادگستری اين کشورآمريکای لاتين مظنون به شرکت در بمبگذاری مرکز همياری يهوديان، آميا، می داند در فهرست بازداشت های ماورای کشوری جلب کند.


بمبگذاری در آميا، در ژوييه ۱۹۹۴ ميلادی منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد.


دفتر مرکزی اينترپل شهر ليون در فرانسه ضمن اعلام موافقت اين نهاد با صدور احکام بازداشت بين المللی يا برگه های قرمز برای مظنونان ايرانی و لبنانی از دادگستری بوئنوس آيرس که مسئوليت تحقيق در رابطه با اين پرونده را عهده دار است، خواست نام سه نفر از مظنونان را از اين فهرست حذف و از بازداشت آنها صرف نظر کند.


اين سه مظنون عبارتند از اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور که در سال ۱۹۹۴ ميلادی به ترتيب رياست جمهوری، وزارت امور خارجه و سفارت ايران در آرژانتين را عهده دار بودند.

ديگر مظنونان اين پرونده چون علی فلاحيان، احمد وحيدی، محسن رضايی و عماد مقنيه لبنانی در اين فهرست قرار دارند و در صورت خروج از جمهوری اسلامی ايران می توانند به درخواست اينترپل دستگير و به آرژانتين تحويل داده شوند.


تصميم نهايی در رابطه با صدور برگه های قرمز البته در جريان نشست آينده شورای مرکزی اينترپل که در روزهای ۱۴ و ۱۵ مارس در ليون برگزار خواهد شد و نمايندگان ۱۳ کشور عضو اين نهاد را در بر می گيرند، اتخاذ خواهد شد.


همزمان با موافقت اينترپل با احکام بازداشت بين المللی برای مظنونين ايرانی بمبگذاری در آميا، گروهی ازشخصيت های آرژانتينی در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، دادگستری آرژانتين را به «پيروی از اوامر آمريکا و اسراييل» متهم کردند.


نويسندگان اين نامه که نام برخی از مادران « پلازا د مايو» Plaza De Mayo يا خانواده های قربانيان سياسی در دوران ديکتاتوری نظامی در آرژانتين نيز در بين آنان به چشم می خورد، معتقدند صدور برگه های قرمز اينترپل برای مقامات سياسی و نظامی جمهوری اسلامی ايران، «نوعی زمينه سازی برای حمله نظامی به اين کشور است.»


اين نامه را لوئيس دليا، يکی از معاونان سابق وزارت مسکن آرژانتين، در سفر اخيرش به تهران در اختيار سفارت جمهوری اسلامی ايران قرار داد.


لوئيس دليا در پی افشای روابطش با سفارت جمهوری اسلامی ايران در بوئنوس آيرس، روابطی که برخی از روزنامه های مهم آرژانتين از جمله کلارين و لاناسيون آن را مشکوک می خوانند، از دولت کنونی کنار گذارده شد.


XS
SM
MD
LG