لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

پنج دری: نگاهی به هنر ايران در هفته گذشته


شب فرانتس سوبل نويسنده، داستان سرا و شاعر سرشناس اتريشی با حضور خود اين نويسنده و سفير اتريش هفته پيش در خانه هنرمندان ايران برپا شد.
شب فرانتس سوبل نويسنده، داستان سرا و شاعر سرشناس اتريشی با حضور خود اين نويسنده و سفير اتريش هفته پيش در خانه هنرمندان ايران برپا شد.

شب فرانتس سوبل


شب فرانتس سوبل نويسنده، داستان سرا و شاعر سرشناس اتريشی با حضور خود اين نويسنده و سفير اتريش هفته پيش در خانه هنرمندان ايران برپا شد.


در اين شب، فرانتس سوبل دو داستان کوتاه خود را برای حاضران خواند که همزمان توسط دکتر سعيد فيروزآبادی به فارسی ترجمه شد.


فرانتس سوبل همچنين در ادامه اين شب مقاله ای را با عنوان چرا می نويسم خواند که توسط کامران جمالی ترجمه شد.


دکتر ولفاگانک بانيانی، دکتر سعيد فيروزآبادی، علی دهباشی و محمود دولت آبادی نيز در اين شب از اين نويسنده و ويژگی های آثارش سخن گفتند.


دکتر سعيد فيروزآبادی در گفت و گويی با راديو فردا درباره فرانتس سوبل گفت:«فرانتس سوبل بسيار نوجوست و به همين خاطر گونه های متقاوتی را در ادبيات آزموده است. او مرزی بين شعر و نثر نمی شناسد؛ شعر می گويد، رمان می نويسد، نمايشنامه نويس است و حتی در زمينه ادبيات کودک کار کرده است.»


آقای فيروزآبادی افزود:« از مهم ترين ويژگی های آثار فرانس سوبل طنز تلخی است که به نوعی می توان آن را گروتسک نام گذاشت که در عين حال يک حالت تبسم گونه را بر لب خواننده می آورد.»

فرانتس سوبل متولد سال ۱۹۶۷ در اتريش تاکنون جوايز ادبی بسياری را نصيب خود کرده است .


از جمله جوايز مهم او می توان به جايزه ماکس فون در گرون (۱۹۹۲)، جايزه اينگبورگ باخمن (۱۹۹۵)، جايزه لئونس و لنای شهر دارمشتات (۱۹۹۷)، جايزه آرتور شنيتسلر
(۲۰۰۲) و جايزه نستروی (۲۰۰۵) اشاره کرد.


بسياری از منتقدان ادبی اتريش معتقدند که فرانتس سوبل نماد نسل جديد نويسندگان اين کشور است.


کنگره ابلهان، جشن سنگ ها، نمايشنامه کافکا، مدرسه گستاخی و مجموعه شعر لونا پارک از جمله مهم ترين آثار اين نويسنده است.


نمايشگاه نيکزاد نجومی

نمايشگاهی از آثار نيکزاد نجومی نقاش سرشناس مقيم آمريکا هفته پيش در گالری هما برپا
شد.


اين نمايشگاه با عنوان "دست نوشته ها" طراحی ها و اتودهای فی البداهه نيکزاد نجومی با موضوعات سياسی و اجتماعی است.


احمد وکيلی نقاش سرشناس در گفت و گويی با راديوفردا درباره ی اين نمايشگاه و ويژگی آثار نيکزاد نجومی گفت:« من در نمايشگاه نيکزاد نجومی طبق معمول با يک سری کارها با فضای بسيار جدی و حاکی از يک ذهن منسجم و با چاشنی انتقاد آميزنسبت به جامعه آمريکا روبه روشدم .»


آقای وکيلی افزود:« آقای نجومی مثل هميشه در اين سری کارها يک فضای جدی را در آثارشان دنبال کرده مثل آثار دوران دانشجويی خودش و کارهايی که در ارتباط با مانويت ونقاشی دوره مانوی در ايران ادامه داد و همين طور کارها و فضاهايی که بعدها در نيويورک کار کرد.»


آقای وکيلی گفت:« اخيرا نيکزاد نجومی به نقاشی فيگوراتيو با فضای کاملا انتقاد آميز روی آورده که ممکن است برای يک سری ذهن های خام شبيه کاريکاتور باشد، اما در واقع اين طور نيست. »


نيکزاد نجومی که فضای کارهايش کاملا با فضای نقاشی و طراحی معاصر ايران متفاوت است، هم دوره هنرمندانی چون مرتضی مميز، فرشيد مثقالی و عباس کيارستمی بوده است و نقاشی را نزد کسانی چون محسن وزير مقدم آموخته است.


او از دهه پنجاه برای ادامه رشته نقاشی به آمريکا رفت و وارد کالج هنری نيويورک شد.


به گفته آقای وکيلی نيز نيکزاد نجومی يکی از شاخص ترين نقاشان ايرانی است که بايد کارهايش در خارج از نقاشی معاصر ايران مورد بررسی قرار بگيرد.


در گذشت ناصر عبداللهی


ناصر عبدالهی ، خواننده موسيقی پاپ که در سوم آذرماه به دلايل نامعلومی دجار حادثه شد و به اغما فرو رفت هفته پيش در سن ۳۶ سالگی درگذشت.


ناصر عبداللهی دهم دی ماه ۱۳۴۹ در بندرعباس متولد شد و از اواسط دهه هفتاد وارد عرصه موسيقی پاپ شد و با ترانه ناصريا به شهرت رسيد.


از آلبوم های منتشر شده او می توان به آلبوم های دوستت دارم، بوی شرجی ، عشق است و هوای حوا اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG