لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

جنگ فرهنگی- هنری راديو فردا


دومین شماره جُنگ فرهنگی رادیو فردا با مطالب متنوعی پخش شد که اکنون قابل شنیدن است.

در این شماره ابتدا کيانوش فريد چند خبر فرهنگی مهم هفته را مرور می کند. سپس گفت و گوی ویژه این شماره را خواهید شنید.



موضوع این گفت و گو شاهنامه و فردوسی است که چهارشنبه و پنج شنبه گذشته در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا با برگزاری سمینارها ، پانل ها و سخنرانی ها گرامی داشته شد.



گفت و گوی ما با استاد جلیل دوستخواه - ایران شناس، شاهنامه پژوه و محقق متون اوستایی- است.


دکتر دوستخواه در این گفت و گو از اهمیت شاهنامه در زبان پارسی و تمدن ایرانیان می گوید و از قدر و حرمتی که این کتاب سترگ و نویسنده اش،امروز در سراسر جهان یافته اند.


سپس به دنیای کتاب سری می زنیم ، و با فرج سرکوهی نویسنده و روزنامه نگار همراه می شویم تا از او در باره کتاب هایی که در این هفته به مامعرفی می کند بشنویم.



کتاب هایی که فرج سرکوهی این هفته در باره شان با شما سخن خواهد گفت آخرین مجموعه شعر منتشر شده محمد علی سپانلو شاعر معاصر است و سپس ترجمه تازه ای از کتاب مهمی که ژیل دلوزنظریه پرداز پست مدرن در باره کانت نوشته و از دیدگاه «پست مدرنیسم»، به آرای امانوئل کانت ( (۱۷۲۴-۱۸۰۴ ، فیلسوف نام آور آلمانی دوران مدرن پرداخته است.



در پایان نیز بخش دوم گفت و گوی کيانوش فريد با ناصر تقوایی کارگردان سینمای متفاوت ایران را خواهید شنید.



درجنگ فرهنگی شماره اول ما و در بخش اول این گفت و گو، آقای تقوایی به چگونگی رابطه اش با اصناف سینمایی در ایران ، خانه سینما و کانون کارگردان ها پرداخته بود. او در بخش اول حرف هایش ، دلایلش را برای عدم تمایل به گرفتن جایزه از کانون کارگردانان ، به تفصیل توضیح داد.



وی در این بخش، به موارد دیگری از جمله ، اینکه چرا قادر به ساختن فیلم به شکلی منظم نیست، سنگ اندازی هایی که در کارش می شود و نیز سینمای جنگ (که به آن علاقه مند است و نمی تواند در این باره فیلمی خلق کند)، و بالاخره به پنج فیلم آخرش که پس از «کاغذ بی خط» می خواسته بسازد و هربار ناکام مانده و همه نیز در حیطه سینمای جنگ بوده اند، می پردازد.


هدف از تهیه برنامه «جنگ فرهنگی»، طرح بحث، در حوزه های فرهنگ وهنر و نیز تحلیل و تمرکز بیشتر بر خبرها، وقایع با اهمیت ، نارسایی ها ، مشکلات و نیز نقاط قوتی است که در این قلمرو مهم به چشم می خورد.


در این برنامه هفتگی ، سعی بر آن است که از اهل قلم ، فرهنگ و هنر ایران از سراسر جهان و البته داخل ایران،( در حد فرصت کوتاه بیست و چهار دقیقه ای اش) دعوت به گفت و گوهای صریح و بی پرده شود. اگرچه با اهالی قلم وفرهنگ و هنر سایر کشورها نیز به فراخور خبر و وقایع این حوزه، گفت و گوهایی خواهیم داشت.


دو بخش ثابت در این برنامه هفتگی خواهید شنید. ابتدا کيانوش فريد تعدادی از تازه ترین خبرهای فرهنگی و هنری را به همراه گپ و گفت هايی با خبرسازان مرور می کند؛ و سپس « معرفی کتاب» را خواهیم داشت که در قالب گفت و گو به شما ارایه خواهد شد.در این بخش ، فرج سرکوهی (نویسنده ، روزنامه نگار و کارشناس کتاب) با گزینش یکی دو کتاب تازه، به شرح و توصیف و اهمیت آن کتاب ها و نویسندگانشان خواهد پرداخت.


هر شماره از جنگ فرهنگی-هنری، ویژه موضوعی خاص است و گفت و گوی اصلی آن برنامه نیز، در باره همان موضوع خواهد بود.


علاوه بر آن، در هر شماره، مطالب دیگری نیز درکنار این بخش های ثابت یا ویژه، خواهید شنید.


برای شنیدن مشروح این برنامه، فایل صوتی آن را که در سمت چپ بالای همین صفحه جای گرفته باز کنید.


جنگ فرهنگی-هنری را روزهای یکشنبه هرهفته، بعد از خبرهای ساعت هفت شب به وقت تهران می توانید از رادیو فردا بشنوید.


نشانی ای میل ما mailto:culture@radiofarda.com


شماره 420733595555 : SMS


شماره تلفن پیامگیر: 420221124114


نشانی سایت رادیو فردا: info@radiofarda


XS
SM
MD
LG