لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

سينمای مستقل در پی ساختن فيلمی از کوروش هخامنشی


آلکس جوی، کارگردان و فیلمساز بریتانیایی که در تدارک ساخت فیلم کوروش است.
آلکس جوی، کارگردان و فیلمساز بریتانیایی که در تدارک ساخت فیلم کوروش است.

کار ساخت یک فیلم بلند سینمایی درباره کوروش بزرگ، بنیادگذار فرمانروایی هخامنشیان قرار است در آینده ای نزدیک آغاز شود.


سرمایه ای که برای ساخت این فیلم در نظر گرفته شده، معادل هشتاد میلیون دلار است که يکی از پر هزینه ترین تولیدات مستقل سینمایی به شمار می رود.


آلکس جووی، کارگردان این فیلم در گفت و گو با راديو فردا می گوید: به خاطر ویژگی های کوروش بزرگ در امر تساهل و ارج نهادن به مذاهب، سنن و فرهنگ مردمان گوناگون، همواره مجذوب شخصیت این پادشاه ایران هخامنشی بوده که از پایه گذاران منشور حقوق بشر در جهان به شمار می رود.


راديو فردا: چقدر به هدف خود در تامین هزینه ساخت این فیلم نزدیک شده ايد؟


آلکس جووی: ما داریم به این هدف بسیار نزدیک می شویم، بودجه واقعی هشتاد میلیون دلار است و این برای فیلمی با این ماهیت، بودجه نسبتا کمی است.


برای ساخت این گونه فیلم ها و به تصویر درآوردن درست آن به میزان مشخصی پول نیاز است، اگر آن را با هر فیلم دیگری از این دست مانند گلادیاتور، تروا یا هر فیلم هالیوودی دیگری مقایسه کنید، می بینید بودجه آنها حدود دویست میلیون دلار بوده، اما به عنوان یک تولید مستقل، ما امیدواریم که بتوانیم توافقات بهتری کسب کنیم و با تهیه کننده خط تولید، بودجه آن را در این حد تعیین کردیم، زیرا می دانیم این کار را با این مقدار سرمایه می توانیم انجام دهیم.


اکنون چند سال است که داریم در این زمینه کار می کنیم و فراهم آوردن این سرمایه از منابع مستقل، کاری عظیم بوده است که بخش مناسبی از آن را گرد آورده ایم و به رقم مورد نظر، هر روز نزدیک تر می شویم. از این رو فکر می کنم حدود شش تا هشت ماه دیگر به این هدف برسیم.


این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت سینما امکان تولید فیلم های بزرگ در ابعاد حماسی با هزینه هایی بس کمتر به وجود آمده است. چنانچه گردآوری هشتاد میلیون دلار، میزان سرمایه ای که شما اشاره کردید، چالشی دشوار و کاری دراز مدت است، آیا ترجیح نمی دهید راه دیگری را در پیش گیرید؟


آلکس جووی: این فیلم را تنها با هزینه ای معین می توان ساخت. برای اینکه بتوان به نوعی عظمت داستان، زمان آن و تاریخ را نشان داد، باید بتوان از مکان های خاصی استفاده کرد، باید قادر بود از شماری بازیگران اضافی بهره گرفت، باید بتوان آن جهان را آن گونه که آن زمان بوده ساخت.



نمایی از طرح های اولیه برای ساخت فیلم کوروش

از این رو، اگر بنا بود این کار با سرمایه ای کمتر انجام گیرد، شاید احتمالا از شخصیت ها نزدیک تر فیلم گرفته می شد، اما هرگز نمی توان عدالت را به اجرا درآورد، از این رو معتقدم به این بودجه نیاز است.


پیشتر گفتید که به فراهم آوردن کل سرمایه ساخت این فیلم نزدیک شده اید. پیش بینی می کنید تولید این فیلم چه زمانی می تواند آغاز شود؟


آلکس جووی: ما طی دو سال گذشته برای گردآوری این سرمایه سخت سرگرم کار بوده ایم، روشن است که مبلغی کلان است و به محض اینکه ما این کار را به پایان ببریم، آن گاه وارد مرحله تولید خواهیم شد.


روند تولید فیلم حدود سه سال طول خواهد کشید، مرحله پیش از تولید فیلم حدود شانزده ماه به طول خواهد انجامید، آن گاه کار فیلمبرداری و سپس مرحله پس از تولید، شش ماه زمان خواهد برد.


از این رو، با وجود انتظار بسیار، وقتی ما کار را آغاز کنیم، این کار همچنان سه سال زمان خواهد برد، این حدود زمانی است برای کار ساخت فیلمی این گونه. بنا بر این، اگر همه چیز درست پیش رود به امید زیاد، ما باید تا پایان امسال در مرحله پیش از تولید باشیم.


پس می شود گفت که احتمالا در حدود چند سال، چهار یا پنج سال دیگر، می توان کوروش را بر پرده های سینما دید؟


آلکس جووی: من از این بابت صد درصد مطمئنم. به طور واقع بینانه این چارچوب زمانی است که به آن می نگریم.


آیا فیلم شما درباره کوروش بزرگ بر اساس وقایع تاریخی است؟


آلکس جووی: بله، فیلم به نوعی وقایع تاریخی را دنبال می کند. زمینه های مختلف بسیاری در امر تحقیق و نزد استادان و تاریخ نویسان که آن دوران از تاریخ را روشن می سازند موجود است.


از این رو، ما تمام واقعیت های دانسته را ترکیب کرده ایم، البته من یک مستند نمی سازم، من یک فیلم می سازم. به همین جهت، ما تمام واقعیت های تاریخی را در آن داریم، اما همزمان من باید آن را جالب و هیجان انگیز کنم.


اینکه کوروش چگونه سخن می گوید، رفتارش با دیگران، داستان عشقی او، ارتباطات روزانه اش، موفقیت هایش در جنگ ها همه و همه بايد مورد توجه قرار گيرد.


بنا بر این، این یک فیلم ماجرایی است، داستانی نمایشی، حادثه ای، ماجرایی، عشقی است، اما از نظر تاریخی تا حدی که می توانیم بگوییم، حقیقی است.


شما به زودی کتابی را درباره کوروش منتشر می کنید. می توانید کمی در باره آن بگویید؟


آلکس جووی: بله، من همچنین سرگرم کار روی کتابی بوده ام و نزدیک به اتمام آن هستم. فکر می کنم سی صفحه دیگر در پیش دارم و کار تا آخر ژانویه به پایان خواهد رسید و باز قدری زمان خواهد برد؛ اما قاعدتا باید در اوایل تابستان منتشر شود.


XS
SM
MD
LG