لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

کشف چشم های مجسمه از دوران هخامنشی


نخستين باری است که چنين يافته هايی از دوران هخامنشيان بدست آمده است
نخستين باری است که چنين يافته هايی از دوران هخامنشيان بدست آمده است

هيات باستان شناسی ايران و فرانسه در کاوش های اخير خود در کوشک داريوش در تنگه بلاغی، چند جفت چشم مجسمه از دوره هخامنشی کشف کرد.


سرپرست ايرانی هيات مشترک باستان شناسی ايران و فرانسه اعلام کرد که در جريان سومين فصل کاوش های اين هيات در تنگه بلاغی، شماری چشم مجسمه از دوران هخامنشی که به صورت جفت قرار دارد، کشف شده است.


به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی محمد تقی عطايی اظهار داشته است در ساخت اين چشم ها از ماده سستی همانند گچ استفاده شده و در وسط آن نيز برای ساخت مردمک چشم از سنگ سياه استفاده شده است.


اين گزارش می افزايد تاکنون بيش از پنج جفت چشم در کوشک داريوش در تنگه بلاغی کشف شده است و هيات باستان شناسی ايران و فرانسه احتمال می دهد چشم های بيشتری تا واپسين روز اسفند ماه و پايان فصل کاوش بدست آورد.


نمونه چشم های يافت شده در تنگه بلاغی تاکنون در هيچ جای ديگر ديده نشده است و اين نخستين باری است که چنين يافته هايی از دوران هخامنشيان بدست آمده است

محمد تقی عطايی سرپرست ايرانی هيات مشترک باستان شناسی ايران و فرانسه با اشاره به اينکه کاربری اين چشم ها برای هيات باستان شناسی هنوز مشخص نيست ابراز اميدواری کرده است که تا پايان فصل کاوش کاربری اين چشم ها نيز کشف شود.


نمونه چشم های يافت شده در تنگه بلاغی تاکنون در هيچ جای ديگر ديده نشده است و اين نخستين باری است که چنين يافته هايی از دوران هخامنشيان بدست آمده است.


به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی هيات باستان شناسی ايران و فرانسه موفق شده است ايوان شرقی کوشک داريوش را در تنگه بلاغی از زير خاک بيرون آورد اما به علت آنچه فعاليت نامعلوم بولدوزرها در اين محوطه گزارش شده گفته می شود محل برخی پايه ستون‌ها تغيير کرده است.


تنگه بلاغی در استان فارس همان منطقه ای است که آثار باستانی فراوانی از تاريخ ايران را دربردارد و در ماه های گذشته کانون اعتراض های فزاينده ای برای حفظ آن در برابر آب گيری سد سيوند بوده است.


به گفته باستان شناسان، با آبگيری سد سيوند نه تنها آثار باستانی کشف نشده بسياری در تنگه بلاغی به زير آب و از ميان خواهد رفت، بلکه رطوبت ناشی از آب اين سد آثار ويران گری بر پاسارگاد و تخت جمشيد خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG