لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

«ماهنامه زنان، قربانی سياست سرکوب شد»


نيره توحيدی می گويد مجله زنان، تريبونی دمکراتيک و مداراجو بود.
نيره توحيدی می گويد مجله زنان، تريبونی دمکراتيک و مداراجو بود.

هيئت نظارت بر مطبوعات با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد که ماهنامه زنان لغو مجوز شده است.


دراين اطلاعيه نشريه زنان نشريه ای پر تخلف توصيف شده که بارها به آن تذکر شفاهی داده شده است.


اطلاعيه هيئت نظارت بر مطبوعات با ذکر مواردی، نشريه زنان را حاوی مطالب فمينيستی که تضاد ذاتی با مبانی اسلام دارد، دانسته ونيزمطالب برخی از شمارهای آن را در جهت تخريب بسيج وسياه نمايی مسائل زنان عنوان کرده است.


نيره توحيدی استاد جامعه شناسی زنان در دانشگاه کاليفرنيا، در گفت وگويی با راديو فردا، در باره نقش واهميت ماهنامه زنان گفت:


توحيدی: اهميت نشريه زنان و تفاوتش با نشريات ديگر اين است که طی شانزده سال عمری که تا به حال داشته، در واقع محدود به يک تفکر و مسلک خاص نبوده و يک تريبون دمکراتيک ومداراجو بوده که توانسته افکار مختلف زنان را دور هم جمع کند؛ از اين لحاظ ارزش فوق العاده ای داشته، يعنی خطی عمل نکرده است.


يکی از مسائلی که به ماهنامه زنان نسبت داده شده، سياه نمايی مسائل زنان است. به نظر شما منظوراز سياه نمايی چه می تواند باشد؟


توحيدی: اتفاقا مجله زنان فقط مشکلات ويا سياهی ها را بيان نمی کرد. در کنارطرح درست مشکلات زنان و جلب توجه مردم ومسئولان مملکتی به مشکلات زنان، پيشرفت ها، خلاقيت ها، هنرها و هر توفيقی را که زنان ايران به آن رسيدند منعکس می کرد.


چگونه است که طرح مسائل چه مثبت وچه منفی زنان ايران مثلا نهادهای نظامی وانقلابی ازجمله بسيج را تضعيف می کند؟


توحيدی: اگر واقعا مسئولان دولت فعلی ازاينکه نظام حاکم سياه نمايی بشود می ترسند، بايد يادآوری کرد که همين اخباری را که امروز من می ديدم در نشريات داخلی وبين المللی در مورد توقيف اين نشريه را می دهند، خود بسته شدن مطبوعات و خبرهای مداوم درمورد سرکوب مطبوعات و آزادی بيان در ايران مهم ترين وسيله سياه نمايی برای تصوير رژيم است.


اگر دانشجوی بيگناهی در زندان سنندج، آقای لطف اللهی، کشته می شود، اگر دکتر زهرا بنی يعقوب در زندان همدان کشته می شود اينهاست که برای نظام روسياهی می آورد، نه مجله زنان و نه گفتن واقعيت ها.


  • اگر آقايون فکر می کنند اسلام يعنی ظلم به زن، بله، فمينيسم با اين اسلام در تضاد است.
نيره توحيدی در گفت وگو با راديو فردا

خانم توحيدی هيئت نظارت بر مطبوعات در اطلاعيه ای که روز چهارشنبه منتشر کرده، مطالب مندرج در برخی از شماره های ماهنامه زنان را فمينيستی و در تضاد ذاتی با مبانی اسلام دانسته. ايا واقعا نشريه زنان در طول اين شانزده سالی که منتشر می شده چنين مسائلی را منتشر می کرده است؟


توحيدی: اين هم بازی است که مدت ها است نيروهای سلطه جو، قشريون عقب گرا و طرفداران مرد سالاری بهانه کرده اند چون می خواهند از فمينيسم يک چهره وحشتناک درست کنند و مردم را از آن بترسانند.


بستگی دارد که اين آقايان فمينيسم را چه و اسلام را چه تعريف می کنند. بله فمينيسم بسيارهم ضد اسلام طالبانی هست. فمينيسم بسيار هم ضد اسلامی است اگرکه بخواهند زنان را درجه دوم حساب کنند، ديه زنان را نصف ديه مردان بدانند، برای زنان حق قيموميت و حضانت ازکودکان قائل نباشند و برای زنان حق طلاق قائل نباشند؛ اگر آقايون فکر می کنند اسلام يعنی ظلم به زن، بله، فمينيسم با اين اسلام در تضاد است.


فکی می کنيد علت اينکه الان بعد از اين همه سال اين اتهامات را مطرح می کنند چيست؟


توحيدی: در دوره آقای احمدی نژاد، مجوز بيش از چهل نشريه لغو شده و تعداد زيادی نشريه هم توقيف شده اند.


بنابراين، اين مسئله نشان می دهد در اين دوره يک سياست ضد مطبوعاتی و ضد آزادی بيان پيگيری شده و اکنون نوبت به نشريه زنان رسيده است.نشريه زنان، قربانی سياست سرکوب شد. يعنی در واقع به نظر می رسد که دولت آقای احمدی نژاد می خواهد حق مطبوعاتی را که نشانه ای از دگر انديشی يا انتقاد در آن ها هست از مردم بگيرد.


XS
SM
MD
LG