لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

«جدایی نادر از سیمین» برنده بهترین فیلم جشنواره سیدنی شد


فیلم «جدایی نادر از سیمین» پیشتر برنده مهمترین جایزه جشنواره فیلم برلین شده بود.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» پیشتر برنده مهمترین جایزه جشنواره فیلم برلین شده بود.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در ادامه موفقیت های بین المللی خود به عنوان بهترین فیلم جشنواره سیدنی استرالیا برگزیده شد.

به گزارش وبسایت رسمی جشنواره فیلم سیدنی، چِن کایگه، کارگردان اهل چین و رئیس هیئت داوران این جشنواره در سال ۲۰۱۱، روز یکشنبه جایزه ۶۰ هزار دلاری این جشنواره را به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا کرد.

آقای کایگه در مورد جدایی نادر از سیمین گفت که این فیلم نگاهی عمیق به روابط زن و مرد در ایران می‌اندازد و با نگاه خود قانون، آزادی و منزلت زنانگی و مردانگی را در ایران به چالش می‌کشد.

چن کایگه همچنین فیلم اصغر فرهادی را «بسیار جسورانه» خواند و نقش‌آفرینی‌های این فیلم را موفقیت‌آمیز دانست.

فیلم جدایی نادر از سیمین با بردن این جایزه بر ۱۱ فیلم دیگر از جمله «درخت زندگی»، ساخته ترنس مالیک غلبه کرد؛ فیلمی که به تازگی برنده نخل طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم کن شده بود.

به گزارش روزنامه استرالیایی هرالد سان، اصغر فرهادی که در زمان اهدای جایزه در تهران به سر می‌برد با ارسال نامه‌ای گفت که مایل است شادمانی خود را با ایرانیان ساکن استرالیا تقسیم کند.

جدایی نادر از سیمین پیش از این خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و همچنین دو خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگری نقش زن و مرد این جشنواره را از آن خود کرده بود.

این فیلم همچنین در جشنواره فیلم فجر نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده بود.

این ساخته اصغر فرهادی که مانند سایر فیلم‌های وی مضمونی اجتماعی دارد، روایتی است از یک روز از زندگی زوج جوانی از طبقه متوسط ایران که در آستانه جدایی از یکدیگر قرار دارند و بازیگرانی نظیر لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات، پیمان معادی و سارینا فرهادی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

علاوه بر فیلم اصغر فرهادی، جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی، میزبان فیلم «گِشِر»، ساخته وحید وکیلی‌فر نیز بود.

این جشنواره همچنین در اعتراض به محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، فیلم‌های بادکنک سفید، دایره، آفساید، آینه، طلای سرخ و آکاردئون جعفر پناهی و همچنین کشتزارهای سپید و جزیره آهنی، ساخته محمد رسول‌اف را نیز به اکران گذاشت.
XS
SM
MD
LG