لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

بحرین: قطر باید از دشمن شماره یک ما، ایران، فاصله بگیرد


وزیر خارجه بحرین (چپ)
وزیر خارجه بحرین (چپ)

در ادامه تنش در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، وزیر خارجه بحرین از قطر خواست از ایران به عنوان «دشمن شماره یک» اعراب فاصله بگیرد و از حمایت از سازمان‌های تروریستی دست بکشد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، نوشت که این درخواست در راستای ادامه فشار بر قطر از سوی شماری از کشورهای عربی بیان می‌شود.

بحرین٬ عربستان سعودی٬ امارات متحده عربی و مصر و چند کشور دیگر روز دوشنبه روابط دیپلماتیک خود با قطر را به اتهام حمایت از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و «دشمن سرسخت» خود، ایران٬ به صورت یک‌جانبه قطع کردند.

این در حالی است که قطر اتهام‌های این کشورها نسبت به خود را «بی‌اساس» می‌داند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، در گفت‌و‌گویی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط انجام داده گفت که شرایط مطرح‌شده از سوی چهار کشوری که روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند٬ برای حل بحران فی ما بین٬ کاملا «شفاف» است.

وی افزود که قطر باید در راهی که در پیش گرفت تجدید نظر کند٬ «به تعهدات قبلی خود بازگردد٬ تبلیغات رسانه‌ای خود را متوقف کند و از حمایت از ایران به عنوان دشمن شماره یک ما دست بردارد.»

وزیر خارجه بحرین در این گفت‌و‌گو اضافه کرد که قطر باید بداند که منافع این کشور در همراهی با کشورهای عربی و نه همراهی با کشوری است که «علیه ما توطئه می‌کند»٬ قصد دارد بر ما «مسلط» شود و بین ما «اختلاف» بیندازد.

وی همچنین از قطر خواست از حمایت از گروه‌های تروریستی «شیعه و سنی» دست بردارد و «نفع مردم خود» را در سیاست‌هایش مدنظر داشته باشد.

شیخ خالد روز چهارشنبه نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی «مکه» از میانجی‌گری کویت برای حل این بحران تقدیر کرد٬ اما گفت که همه گزینه‌ها برای ریاض به منظور دفاع از خود مقابل دوحه روی میز قرار دارد.

وی همچنین نسبت به تغییر رفتار قطر ابراز تردید کرده بود.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح٬ امیر کویت پس از دیدار روز گذشته خود با مقام‌های سعودی٬ به امید حل بحران میان قطر و دیگر کشورهای عربی٬ امروز به قطر سفر کرده است.

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی روز دوشنبه در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌ خاطر آن چه «حمایت دوحه از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کردند.

عربستان،‌ امارات و بحرین نیز اعلام کرده‌اند که تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود می‌کنند.

در مقابل،‌ دوحه روز دوشنبه با ابراز تاسف از قطع روابط این کشورها با قطر گفت که تصمیم این کشورها برپایه ادعاهای دروغین و بی اساس اتخاذ شده است.

دور تازه تنش‌ اخیر بین قطر و عربستان، امارات و بحرین پس از انتشار گزارشی از سخنان منسوب به امیر قطر در خبرگزاری دولتی این کشور آغاز شد.

در خبر منسوب به شیخ تمیم حمد آل ثانی، گفته شده بود ایران «یک قدرت اسلامی» است و «عقلانیتی» در دشمنی با آن «وجود ندارد.»

ساعاتی پس از آن، دولت قطر اعلام کرد که این خبر «جعلی» است و خبرگزاری رسمی آن کشور «هدف حمله هکرها قرار گرفته است»، ادعایی که آمریکا نیز آن را به نوعی تایید کرد.

با این حال به نظر می‌رسد عربستان و دیگر کشورهایی که روباط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع کرده‌اند٬ این موضوع را باور نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG