لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

بحران قطر: شروط عربستان، انتقاد اردوغان از انزوای دوحه‎


دفتر هواپیمایی قطر در تهران .
دفتر هواپیمایی قطر در تهران .

همزمان با تلاش کویت برای میانجیگری بین ریاض و دوحه، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه گفته است، قطر می بایست به حمایت خود از جنبش حماس وگروه اخوان المسلمین پایان دهد. این در حالی است که رییس جمهوری ترکیه می گوید، انزوای قطر هیچ مساله‌ای را حل نمی کند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه عربستان در پاریس به خبرنگاران گفته است: به اندازه کافی تحمل کرده ایم و تصمیم گرفتیم که اقدام کنیم. هیچ کس نمی خواهد به قطر صدمه بزند. این قطر است که می بایست تصمیم بگیرد در این مسیر یا به سمت دیگر حرکت کند.

عربستان روز دوشنبه همراه با بحرین، مصر و امارات متحده عربی مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند. قطر متهم است که ازگروه‌های اسلامگرا در منطقه و ایران حمایت می‌کند.

عادل الجبیر تصریح کرده است، اقدامات در حمایت از حماس و گروه اخوان الملسمین باعث تضعیف حکومت خودگردان فلسطینی و حکومت مصر می شود.

وی تاکید کرده است: قطر می بایست به اقداماتی که باعث بی ثباتی در منطقه می شوند، پایان دهد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفته است، اقداماتی چون تحریم برای انزوای قطر هیچ مساله‌ای را حل نمی کند. وی اضافه کرده است، آنکارا از همه توان خود رابرای حل این بحران به کار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان که در جریان یک مراسم افطار صحبت می کرد، اظهار داشت: منزوی کردن قطر هیچ مساله‌ای را حل نمی کند. ما در حال تلاش هستیم و از تمام توان خود برای پایان دادن به این بحران استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرده است که منطقه نیازمند همبستگی و همکاری است.

واکنش فرانسه و آلمان

گزارش ها حاکی است که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه با با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تلفنی گفت وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون در این گفت وگو از هرگونه ابتکار برای حل بحران قطر حمایت کرده است.

طبق این گزارش، رییس جمهوری فرانسه در این گفت وگوی تلفنی بر حفظ ثبات منطقه خلیج فارس تاکید کرده است.

در همین حال، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه از مواضع رییس جمهوری آمریکا در قبال بحران قطر انتقاد کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد به طور تلویحی از قطع رابطه برخی کشورهای عربی با قطر حمایت کرد و گفت که رهبران خاورمیانه در نشست اخیر عربستان از رفتار قطر شکایت داشتند و خواستار پایان حمایت از ایدئولوژی افراطی شدند که موجب تشویق تروریسم می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان گفته است که تشدید تنش در منطقه خاورمیانه به نفع هیچ کشوری نیست .

گزارش ها همچنین حاکی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز روز سه شنبه با امیر قطر تلنفی صحبت کرده است.

کاهش روابط اردن

اردن نیز روز سه شنبه اعلام کرده است که در پی قطع رابطه عربستان و دیگر کشورها با قطر، این کشور نیز سطح روابط خود با دوحه را کاهش می دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اردن همچنین دفتر شبکه الجزیره، وابسته به حکومت قطر، در این کشور را بسته است.

سخنگوی دولت اردن در بیانیه ای اعلام کرده است که این اقدام در راستای همبستگی با دیگر کشورهای عرب اتخاذ شده است.

دور تازه تنش‌ اخیر بین قطر و عربستان، امارات و بحرین پس از انتشار گزارشی از سخنان منسوب به امیر قطر درخبرگزاری دولتی این کشور آغاز شد. در آن خبر منسوب به شیخ تمیم حمد آل ثانی، گفته شده بود ایران «یک قدرت اسلامی» است و «عقلانیتی» در دشمنی با آن «وجود ندارد.»

ساعاتی پس از آن، دولت قطر گفته بود این خبر «جعلی» است و خبرگزاری رسمی آن کشور «هدف حمله هکرها قرار گرفته است.» قطر برای روشن شدن این مساله از کارشناسان اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، اف بی‌آی،کمک خواسته است.

پیشتر در اسفندماه سال ۱۳۹۲ عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند.​

XS
SM
MD
LG