لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

قطع روابط عربستان و چند کشور عربی با قطر؛ کویت خواستار خویشتنداری دوحه شد


دفتر هواپیمایی قطر در عربستان.
دفتر هواپیمایی قطر در عربستان.

به دنبال قطع روابط عربستان، امارات، بحرین،مصر و چند کشور عربی دیگر با قطر، امیر کویت روز دوشنبه خواستار خویشتنداری دوحه شده است. این در حالی است که آمریکا نیز خواهان حل و فصل بحران قطر از طریق گفت وگو شده است.

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی روز دوشنبه در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آنچه که «حمایت دوحه از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کردند.

عربستان،‌امارات و بحرین نیز اعلام کرده اند که تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود می‌کنند.

در مقابل،‌ دوحه روز دوشنبه با ابراز تاسف از قطع روابط این کشورها با قطر گفت که تصمیم این کشورها برپایه ادعاهای دروغین و بی اساس اتخاذ شده است.

در بیانیه قطر گفته شد که این کشورها حق حاکمیت این کشور را نقض کرده‌اند.

بالا گرفتن تنش بین عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر ، واکنش‌های بین المللی را در پی داشته است.

واکنش آمریکا

یک مقام بلندپایه آمریکا روز دوشنبه گفته است:واشینگتن نمی خواهد شاهد تداوم شکاف بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باشد.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با این حال تصریح کرده است، بسیاری از اقدامات و رفتارهای قطر، باعث نگرانی همسایگان این کشور و حتی آمریکا هم شده است.

این مقام اضافه کرده است، ما تمایل داریم که همه آنها در مسیر درستی قرار بگیرند.

این در حالی است که پیشتر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در سیدنی استرالیا از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا اختلافات خود را از طریق گفت وگو حل و فصل کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال گفته بود که این اختلافات تاثیری بر جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، نخواهد داشت.

اقدامات کویت

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت در گفت وگوی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خواستار خویشتن‌داری قطر و خودداری این کشور از اقداماتی شده که به افزایش تنش با عربستان و دیگر کشورهای منطقه می انجامد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، شیخ صباح احمد جابر الصباح در این تماس ابزار امیدواری کرده است که امیر قطر «اقداماتی در جهت کاهش تنش انجام داده و از اتخاذ تصمیماتی که می تواند به تشدید تنش‌ها بیانجامد، خودداری کند.»

این در حالی است که آسوشیتدپرس می گوید، گفت وگوی تلفنی رهبران کویت و قطر ساعاتی پس از ورود مشاور ویژه پادشاه عربستان به کویت صورت گرفت.

طبق این گزارش، خالد الفیصل، امیر منطقه مکه و مشاور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان عصر دوشنبه با پیامی از پادشاه عربستان وارد کویت شده است.

واکنش بین المللی

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در خصوص بحران قطر تلفنی گفت وگو کرده است.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان از دو طرف خواسته اند تا اختلافات خود را از طریق گفت وگو حل وفصل کنند.

رسانه های ایران نیز گزارش داده اند که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با وزیران خارجه ترکیه، اندونزی، عراق، عمان، تونس، مالزی ، لبنان ، الجزایر، قطر ،کویت و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص بحران قطر گفت وگو کرده است.

دور تازه تنش‌ اخیر بین قطر و عربستان، امارات و بحرین پس از انتشار گزارشی از سخنان منسوب به امیر قطر درخبرگزاری دولتی این کشور آغاز شد. در آن خبر منسوب به شیخ تمیم حمد آل ثانی، گفته شده بود ایران «یک قدرت اسلامی» است و «عقلانیتی» در دشمنی با آن «وجود ندارد.»

ساعاتی پس از آن، دولت قطر گفته بود این خبر «جعلی» است و خبرگزاری رسمی آن کشور «هدف حمله هکرها قرار گرفته است.» قطر برای روشن شدن این مساله از کارشناسان اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، اف بی‌آی،کمک خواسته است.

پیشتر در اسفندماه سال ۱۳۹۲ عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند.​

XS
SM
MD
LG