لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

واکنش‌ها به قطع رابطه چند کشور عربی با قطر


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، از آمادگی این کشور برای کمک به حال اختلافات بین کشورهای عربی سخن گفت.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، از آمادگی این کشور برای کمک به حال اختلافات بین کشورهای عربی سخن گفت.

در پی قطع روبط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین،‌ مصر و یمن با قطر، آمریکا اعلام کرد حاضر است برای حل اختلافات موجود کمک کند و پاکستان اعلام کرد که برنامه‌ای برای قطع ارتباط دیپلماتیک با قطر ندارد. ‌

به گزارش خبرگزاری ها،‌ رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۵ خرداد گفت: گمان نمی‌کند قطع رابطه چند کشور عربی با قطر تاثیری در مبارزه با تروریسم در منطقه و در سطح جهان داشته باشد. در عین حال این مقام آمریکایی خواستار حل و فصل اختلافات میان قطر و کشورهای عربی شد.

قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. حدود ۱۱ هزار نظامی آمریکایی در قطر حضور دارند.

آقای تیلرسون که به استرالیا سفر کرده است، همچنین آمادگی واشینگتن برای حل اختلافات بین کشورهای عربی را اعلام کرد.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری رویترز، نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز دوشنبه گفت: «در حال حاضر هیچ مسئله‌ای در مورد موضوع قطر وجود ندارد؛ اگر تحولی صورت بگیرد ما بیانیه صادر خواهیم کرد.»

پاکستان دارای روابط نزدیک سیاسی و نظامی با عربستان سعودی است، اما با این حال، از مشارکت در ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن خودداری کرده است.

در همین حال، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، با اشاره به قطع رابطه‌ شماری از کشورهای عربی با قطر در توییتر خود نوشت: «عربستان، مصر، امارات، بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل و گفت‌وگو در منطقه ندارند؛ عصر قبیله پایان یافته است.»

درمیان کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس، کویت و عمان روابط خود با قطر را قطع نکرده‌اد.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر دلیل قطع رابطه با قطر را حمایت از گروه‌های تروریستی عنوان کرده‌‌اند. عربستان سعودی، قطر را به حمایت اخوان المسلمین، گروه حکومت اسلامی و القاعده متهم کرده است.

تنش میان قطر و این کشورها پس از انتشار سخنان منسوب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر درباره ایران شروع شد. خبرگزاری رسمی قطر به نقل امیر قطر نوشت: «ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد...ایران یک قدرت اصلی برای حفظ ثبات در منطقه است.»

کمی بعد این خبرگزاری اعلام کرد که وبسایتش هک شده است اما پس از آن رسانه‌های قطری در عربستان سعودی و امارات فیلتر شدند.

پس از آن نیز امیر قطر روز ششم خرداد در تماسی تلفنی، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت و بر توسعه مناسبات دوحه با تهران تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG