لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

دو مقام ارشد اسرائیل پیروزی السیسی در مصر را تبریک گفتند


در آستانه برگزاری آیین تحلیف ریاست جمهوری برای برنده انتخابات ریاست جمهوری مصر، رهبران اسرائیل در تماس با عبدالفتاح السیسی پیروزی او را شادباش گفتند. این در حالی است که مقامات اسرائیل به این مراسم دعوت نشده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و شیمون پرز، رئیس جمهوری این کشور، در مکالمات تلفنی جداگانه در روز جمعه، شانزدهم خرداد، با آقای السیسی سخن گفته و برای وی آرزوی موفقیت کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، نتانیاهو و پرز در گفت‌وگوی تلفنی خود به السیسی گفتند که از تعهد مصر به رعایت توافق پیمان صلح میان مصر و اسرائیل در دوران جدید این کشور خشنودند.

همچنین به گزارش شبکه خبری الجزیره، نتانیاهو و پرز به آقای السیسی گفته‌اند که حفظ مناسبات صلح‌آمیز مصر و اسرائیل برای ثبات منطقه و مبارزه مشترک با تروریسم اهمیت دارد.

این دو همچنین افزوده‌اند که کشورشان آماده همکاری با مصر در عرصه‌های مختلف است.

اسرائیل و مصر از ۳۶ سال پیش مناسبات کامل سیاسی دارند.

دو مراسم تحلیف و آغاز ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی روز یک‌شنبه، هجدهم خرداد، در کاخ الاتحادیه و القبه قاهره برگزار می‌شود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس پیشین ستاد کل ارتش و وزیر دفاع سابق این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته، با کسب حدود بیست و چهار میلیون و پانصد هزار رای که نزدیک به ۹۷ درصد آرا اعلام شد پیروز این انتخابات شد.

دولتمردان اسرائیل عامدانه از موضع‌گیری در زمان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری مصر به سود السیسی خودداری کردند، هرچند که بسیاری از ناظران اتفاق نظر داشتند، برای اسرائیل، پیروزی السیسی بهترین گزینه است.

آقای السیسی در مصاحبه‌های زمان کارزار انتخاباتی خود گفت که توافق صلح کمپ دیوید میان کشورش و اسرائیل را محترم خواهد شمارد، «همان گونه که در دوران رهبری او، مصر همه تعهدات بین‌المللی پیشین خود را رعایت خواهد کرد» و بر این اساس، سفارت اسرائیل در قاهره می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اسرائیل از ساقط شدن حکومت اخوان‌المسلمین و برکناری محمد مرسی ابراز خشنودی تلویحی کرده و از این که دولت باراک اوباما برکناری آقای مرسی و اقدامات السیسی در ماه‌های گذشته را مورد انتقاد قرار داده است ناخرسندند.

بسیاری از ناظران می‌گویند، حمایت اسرائیل از السیسی در تغییر نظر آمریکا نسبت به حکومت تازه مصر اهمیت دارد.

اسرائیل برای مبارزه مصر با اسلامگرایان مسلح در منطقه سینا، که می‌توانند برای اسرائیل خطرآفرین باشند، اهمیت زیادی قائل است.

از نخستین روزهای بی‌ثباتی مصر در اوایل سال ۲۰۱۱ که به برکناری حسنی مبارک از حکومت انجامید، تشکل‌های عربی با اقدامات متعدد مسلحانه، بمب‌گذاری و راکت‌اندازی از منطقه سینا در شمال مصر و انفجار لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل و اردن، تحرکات علیه اسرائیل را شدت بخشیدند.

نظر به اهمیت مصر در تعیین سمت و سوی مناسبات فلسطینی‌ها با اسرائیل، دولتمردان اسرائیل برای سیاست السیسی در ارتباط با دولت جدید فلسطینی نیز اهمیت قائل هستند.

دولت تازه فلسطینی که بر اساس آشتی فتح و حماس تشکیل شد، در روزهای گذشته معرفی شد.

فلسطینی‌ها امیدوارند که دولت وحدت ملی آنها موجب شود که مصر به حصر زمینی غزه پایان دهد؛ این حصر در ماه‌های گذشته از سوی مصر علیه زندگی فلسطینی‌های غزه تشدید شده و گذرگاه مرزی الرفح، جز روزهای معدودی، بسته بوده است.

به گزارش رادیو اسرائیل، عدم دعوت از مقامات بلندپایه اسرائیل برای شرکت در آیین تحلیف السیسی در حالی است که مصر با وجود نداشتن روابط کامل سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی را رسما به حضور در این مراسم دعوت کرده است.
XS
SM
MD
LG