لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

جلسه فوری رسانه‌های فرانسه در پی حمله «خلافت سایبری»


فلور پلرن، وزیر فرهنگ فرانسه
فلور پلرن، وزیر فرهنگ فرانسه

در پی حمله هکرهای گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش، علیه شبکه پنج فرانسه، وزیر فرهنگ این کشور از دست‌اندرکاران رسانه‌ها خواست تا برای بررسی «میزان آسیب‌پذیری در برابر حملات هکری» جلسه فوری تشکیل دهند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، خانم فلور پلرین، وزیر فرهنگ فرانسه، بعد از حمله سایبری فوق، در جریان دیداری از محل شبکه پنج در پاریس گفت که رؤسای تمامی شرکت‌های تلویزیونی و روزنامه‌های بزرگ، از جمله مدیر خبرگزاری فرانس پرس را «ظرف ۲۴ ساعت» دورهم جمع خواهد کرد.

او گفت: «این اقدام برای اطمینان خاطر خودم درباره نقاط آسیب‌پذیر آنها و هرگونه خطری است که در برابرشان وجود دارد، [در این دیدار] بهترین راه مقابله با این خطر‌ها را خواهیم یافت.»

در همین حال، برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، نیز اعلام کرد که پرونده بررسی حملات هکری اخیر گشوده شده و پاریس از زمان حملات خونبار ماه ژانویه سازوکارهای ضدهکری خود را افزایش داده است.

حدود سه ماه پیش دو مرد مسلح به هفته‌نامه فکاهی «شارلی عبدو» حمله کردند و اندکی بعد هم یک گروگان‌گیری در فروشگاه یهودیان اتفاق افتاد، این دو رویداد جمعاً ۱۷ کشته برجای گذاشت.

در همین حال مانوئل والس، نخست وزیر سوسیالیست فرانسه، در یک توئیت حملات هکری علیه شبکه پنج را «توهینی غیرقابل قبول به آزادی اطلاعات و آزادی بیان» توصیف کرده و حمایت خود از اعضای تحریریه این شبکه تلویزیونی را اعلام کرد.

روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، بین ساعت ۱۰ شب و یک بعد از نیمه‌شب، پخش کلیه برنامه‌های شبکه پنج فرانسه در اثر حمله هکرهای وابسته به گروه حکومت اسلامی، به مدت سه ساعت قطع شد. هکرهای داعش موفق شدند کنترل شبکه تلویزیونی فوق را در دست گرفته و همزمان ۱۱ کانال، سایت شبکه و حساب‌های آن روی شبکه‌های اجتماعی هک شد.

هکر‌ها مدارکی را روی صفحه فیس‌بوک شبکه پنج منتشر کرده و ادعا ‌کردند که این مدارک کارت‌های شناسایی و سوابق کاری بستگان سربازان فرانسوی است که در عملیات نظامی علیه داعش شرکت دارند.

هکر‌ها علاوه بر انتشار این مدارک نیروهای شرکت کننده در تهاجم علیه داعش را تهدید هم کرده بودند، در پیامی که روی صفحه فیس‌بوک شبکه پنج ارسال شد نوشته بودند: «سربازان فرانسه، از حکومت اسلامی دوری کنید! شما این شانس را دارید که از خانواده‌هایتان محافظت کنید، از این فرصت استفاده کنید.» در ادامه این پیام هکر‌ها تهدید کرده بودند که «خلافت سایبری به جهاد سایبری خود علیه دشمنان دولت اسلامی ادامه خواهد داد».

در بخشی از پیامی که بر روی سایت شبکه پنج منتشر شده بود، شعار «من حکومت اسلامی هستم.» (به انگلیسی I am IS) به چشم می‌خورد. حدود یک ماه و نیم پیش گروهی با نامی مشابه حساب توییتر هفته‌نامه نیوزویک را هک کرده بود.

هکرهای شبکه پنج همچنین فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، را متهم کرده بودند که به «جنگی بیهوده» وارد شده و «اشتباهی نابخشودنی» مرتکب شده است: «به همین دلیل است که فرانسوی‌ها هدایای شارلی عبدو و سوپرمارکت یهودیان را دریافت کردند.»

فرانسه بخشی از ائتلاف به رهبری آمریکا است که در حملات هوایی علیه داعش در عراق و سوریه شرکت دارد. بیش از۱۵۰۰ فرانسوی تا کنون به حکومت اسلامی پیوسته‌اند و نیمی از جمعیت اروپایی این گروه را تشکیل می‌دهند.

«ت‌‌و سنک موند»، یا‌‌‌ همان شبکه پنج، خود را «شبکه فرهنگی جهانی فرانسوی» می‌داند و برنامه‌های تولیدی خود از فرانسه، بلژیک، سوئیس و کانادا را پخش می‌کند. شبکه پنج در بیش از ۲۰۰ کشور فعال است.

XS
SM
MD
LG