لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

آغاز تحقیقات قضایی در مورد علت مرگ یاسر عرفات


یاسر عرفات (راست) در کنار سها، همسرش
یاسر عرفات (راست) در کنار سها، همسرش
هشت سال پس از مرگ یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رئیس سابق حکومت خودگردان فلسطینی، دستگاه قضایی فرانسه روز سه‌شنبه، هفتم شهریور، اعلام کرد که تحقیقات جنایی در مورد احتمال مسموم کردن او را آغاز می‌کند.

یاسر عرفات در یازدهم نوامبر سال ۲۰۰۴ در بیمارستان نظامی در حومه پاریس، و پس از مدتی بستری بودن بر اثر یک بیماری ناشناخته درگذشت.

از زمان مرگ عرفات در هفتاد و پنج سالگی، همسر و بسیاری از نزدیکان و دستیاران او اصرار داشتند که اسرائیل را عامل مسموم شدن این رهبر پرآوازه فلسطینی معرفی کنند.

اما دادستانی فرانسه برای نخستین بار این هفته اعلام کرد که تحقیقات خود را برای بررسی درستی یا نادرستی این اتهام آغاز خواهد کرد تا پی ببرد که آیا عرفات به قتل رسیده یا حیات او بر اثر بیماری ناشی از کهولت و سختی‌های زندگی به پایان رسیده است.

دادستان «نانتره»، منطقه‌ای در حومه غربی پاریس، پایتخت فرانسه، سه‌شنبه از گشایش پرونده تحقیقاتی در مورد مرگ عرفات خبر داد؛ خبرگزاری فرانسه از منصوب شدن یک یا چند قاضی برای نظارت بر این تحقیقات خبر داده است.

خانم سها طویل عرفات، همسر یاسر عرفات، ماه گذشته دادخواستی را در زمینه لزوم انجام تحقیقات قضایی در مورد مرگ عرفات، به دادگاه بخش یاد شده در فرانسه ارائه کرده بود.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه خبر داده است که خانم عرفات دادخواست خود را علیه شخصیمعین ارائه کرده، اما دستگاه قضایی فرانسه نام فرد یادشده را ذکر نکرده است.

وزارت خارجه اسرائیل در واکنش خود به این اقدام دستگاه قضایی فرانسه گفته است که «مرگ عرفات ارتباطی به اسرائیل ندارد و این دادخواست اسرائیل را هدف نگرفته است».

وزارت خارجه اسرائیل همچنین گفته است که حال که دستگاه قضایی فرانسه تصمیم به تحقیق جنایی گرفته است، اسرائیل امیدوار است که این تحقیقات «سرانجام نور لازم را بر این ماجرا بتاباند».

تشکیلات فلسطینی خود کمیته تحقیقی را در سال‌های گذشته در این زمینه برپا کرد، اما نتیجه آن منتشر نشد.

در همین حال ماه گذشته شبکه تلویزیونی «الجزیره» در گزارشی از مرگ عرفات مدعی شد که در لوازم شخصی عرفات که در آخرین روزهای زندگی استفاده کرده بود مقادیری ماده رادیواکتیو پولونیوم ۲۱۰ یافت شده است.

پولونیوم ۲۱۰ که «الجزیره» مدعی قتل عرفات با آن شده از‌‌ همان نوعی است که در سال ۲۰۰۶ موجب مرگ جاسوس پیشین روسی الکساندر لیتویننکو شد و جنجال عظیمی در مناسبات میان دنیای غرب و روسیه ایجادکرد.

در پی پخش مستند شبکه «الجزیره»، محمود عباس جانشین یاسر عرفات و رهبر حکومت خودگردان فلسطینی از کار‌شناسان سوئیسی درخواست کرد تا از پیکر عرفات نمونه‌برداری‌های لازم را به عمل آورند.

همچنین برخی از وسایل شخصی عرفات مانند مسواک، یک کیف کوچک حاوی وسایل نظافت و چفیه مشهور او به آزمایشگاه برده شده است.

آقای عباس و نهادهای ذی‌ربط در تشکیلات فلسطینی و همچنین خانم عرفات موافقت کردند که از مزار عرفات نبش قبر شود.

مزار عرفات در محوطه ساختمان «المقاطعه»، مقر رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام‌الله، در بیست کیلومتری بیت‌المقدس واقع است و آیین‌های رسمی و ملی فلسطینی معمولاً با ادای احترام به مزار عرفات برگزار می‌شود.

هنوز نتیجه تحقیقات از سوی کار‌شناسان سوئیسی و آزمایشگاه‌های این کشور اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG