لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

موافقت با نبش قبر ياسر عرفات برای بررسی دلایل مرگ وی


یاسر عرفات، رییس پیشین تشکیلات خودگران فلسطینی
یاسر عرفات، رییس پیشین تشکیلات خودگران فلسطینی
به دنبال انتشار گزارشی درباره احتمال مرگ یاسر عرفات، رییس پیشین تشکیلات خودگران فلسطینی بر اثر مسمومیت ناشی از ماده راديو اکتيو پلونيوم ، تشکيلات خودگردان فلسطينی روز چهارشنبه ۱۴ تير، با نبش قبر وی موافقت کرد.

شبکه خبری الجزيره برنامه‌ای مستند پخش کرد که طی آن يک مرکز سوئيسی مدعی شده پس از بررسی لباس‌های ياسر عرفات که آنها را «سها عرفات» بيوه او در اختيار اين مرکز قرار داده بود، مقادير زيادی ماده راديو اکتيو پلونيوم در آنها يافته است.

اين در حالی است که گزارش‌های پزشکی مرگ ياسر عرفات، اشاره ای به مرگ وی بر اثر مسوميت ناشی از اين ماده راديو اکتيو، نشده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تشکيلات خود گردان فلسطينی اعلام کرده است با خواسته سها عرفات برای نبش قبر ياسر عرفات در رام الله، به منظور کالبد شکافی او، موافقت کرده است.

نبيل ابو ردينه سخنگوی محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی در اين باره گفته است: «تشکيلات همانگونه که پيش‌تر اعلام کرده بود، آماده است تا هرگونه تسهيلاتی برای مشخص شدن دلايل بيماری و شهادت ياسر عرفات فراهم کند. هيچ دليل دينی يا سياسی برای مخالفت با از سر گيری تحقيقات در اين موضوع از جمله نبش قبر عرفات به منظور کالبد شکافی جسدش توسط پزشکان مورد اعتماد با خواست و موافقت خانواده‌اش، وجود ندارد.» او اما زمان اين اقدام را مشخص نکرد.

‌سها عرفات در مصاحبه با شبکه الجزيره گفت که می‌خواهد جهان حقيقت «ترور ياسر عرفات» را بداند. او کسی را در اين زمينه متهم نکرد اما خاطرنشان کرد که اسرائيل و ايالات متحده عرفات را مانعی در مسير صلح می‌پنداشتند.

اطلاعات جديد، گمان‌های فلسطينی قديمی که معتقد است اسرائيل پشت پرده مرگ ياسر عرفات در سن ۷۵ سالگی ايستاده است را بار ديگر زنده کرده است. پس از به بن بست رسيدن مذاکرات صلح ميان فلسطينی‌ها و اسرائيل و آغاز انتفاضه سال ۲۰۰۰، اسرائيل برای برکناری عرفات از رهبری تشکيلات خودگردان فلسطينی بسيار تلاش کرد.

عرفات برای مدت زمان طولانی بيمار بود که در پی آن با هواپيمای به بيمارستان نظامی در فرانسه انتقال داده شد. او سرانجام ۲۱ آبان ۱۳۸۳ درگذشت.

پزشکان فرانسوی که در روزهای پايانی زندگی عرفات، او را معالجه کردند، تاکيد کردند که نمی‌توانند علت مرگ او را مشخص کنند.

اسرائيل هرگونه دست داشتن خود را در مرگ عرفات رد کرده است. اوی ديختر رئيس اسبق سازمان اطلاعات داخلی اسرائيل (شين بت) در مصاحبه با راديو ارتش اسرائيل گفت: «فلسطينی‌ها مسئول مرگ او هستند.»

او خاطرنشان کرد: «جنازه دست آن‌ها است، در رام الله است. کليد حل معما در دستشان است.»

در خواست تحقيق بين المللی

از سوی ديگر، سازمان آزاديبخش فلسطين، خواستار تحقيق بين المللی در مرگ ياسر عرفات شد.

صائب عريقات عضو شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين به شبکه الجزيره گفته است که پس از مشخص شدن نتايج تحقيق در مستند الجزيره، بايد تحقيقی بين المللی همچون تحقيق صورت گرفته در ترور رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان آغاز شود.

پس از ترور رفيق حريری، دادگاهی بين المللی به تصويب شورای امنيت سازمان ملل متحد به منظور بررسی اين حادثه و محاکمه متهمان، تشکيل شد.

عريقات در مصاحبه خود گفت: «هيچ کشوری در شورای امنيت نبايد اين درخواست را وتو کند تا بتوان دادگاهی بين المللی به منظور تحقيق در ابهام‌های مرگ عرفات تشکيل داد.»

او همچنين گفت که تشکيلات خودگردان فلسطينی آماده هرگونه همکاری با تيم پزشکی سوئيسی است که آثار ماده راديو اکتيو پلونيوم را در لباس‌های عرفان يافت.
XS
SM
MD
LG