لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

حمله به قطار آمستردام‌ـ‌‌پاریس ناکام ماند؛ عامل حمله «تحت نظر بود»


خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۳۱ مردادماه، خبر داد که عامل حمله به قطار مسافربری سریع‌السیر آمستردام - پاریس که توسط چند مسافر دستگیر شد، به عنوان عامل «خطرناک» تحت نظر پلیس فرانسه بوده است.

مرد مسلح ۲۶ ساله و مراکشی‌الاصل روز جمعه گذشته حدود ساعت شش عصر در یک قطار مسافربری سریع‌السیر چند گلوله شلیک کرد، اما پس از چند دقیقه به دست چند مسافر از جمله دو سرباز آمریکایی که در مرخصی بودند، دستگیر شد.

در نتیجه درگیری بین عامل حمله و مسافران سه نفر زخمی شدند.

قطار مذکور که از آمستردام در هلند به پاریس، پایتخت فرانسه، می‌رفت در خاک فرانسه مورد حمله قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که مقامات امنیتی اسپانیا پیشتر عامل حمله به قطار را به پلیس فرانسه معرفی کرده بودند، اما مشخص نیست که آیا این فرد در زمان حمله نیز تحت نظر بوده است یا خیر.

این روزنامه به نقل از منبعی که به نامش اشاره نشده می‌گوید که جوان مراکشی در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، با دو ساک حاوی اسلحه اتوماتیک، چاقو و تیغ موکت‌بری سوار قطار شد که بیش از ۵۰۰ مسافر داشت.

آن طور که روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید، مسافران برای سوار شدن به قطارهای اروپایی در بروکسل نیاز به بازرسی بدنی و گذشتن از دستگاه بازرسی ندارند.

برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، جمعه شب در این باره اعلام کرد که دادستان ضدتروریسم فرانسه مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده گرفته، اما هنوز از انگیزه متهم برای حمله به قطار اطلاعاتی در دست نیست.

از ژانویه گذشته که به دنبال حمله تروریستی به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو در پاریس ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند مقامات امنیتی فرانسه در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

عامل حمله به قطار در روز جمعه که هنوز به نامش اشاره‌ای نشده به دست سه مسافر از جمله دو سرباز آمریکایی منکوب شد و پس از آن مسافران دست و پای او را بستند.

قطار سپس در ایستگاه آراس در فرانسه توقف اضطراری کرده و ماموران پلیس عامل حمله را بازداشت کردند.

در پی انتشار خبر حمله به قطار، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مسافران آمریکایی را که در بازداشت عامل حمله دست داشتند «قهرمان» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG