لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

پیش‌بینی آژانس انرژی: ارزانی نفت تا یک سال دیگر ادامه دارد


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود که روز دوشنبه، سوم اسفندماه، منتشر شد هشدار داد که قیمت‌های پایین برای نفت خام «دست‌کم تا سال آینده میلادی» ادامه خواهد داشت.

این آژانس می‌گوید در حالی که دوره طولانی‌مدت نفت ارزان باعث ضرر و زیان شده است، رشد عرضه نفت به بازارهای جهانی در حال کاهش است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه خود از چشم‌انداز وضعیت بازار نفت در میان‌مدت پیش‌بینی کرده است که با تنظیم مجدد بازار قیمت‌ها به‌تدریج افزایش خواهند یافت. در دسترس بودن منابعی که بتوان آنها را به آسانی و به سرعت مورد استفاده قرارداد حداقل در کوتاه‌مدت این روند را محدود خواهد کرد.

این گزارش همچنین به ریسک جهش قیمت ناشی از سرمایه‌گذاری ناکافی کنونی اشاره می‌کند.

در شرایطی که تولید نفت آمریکا به‌شدت در حال کاهش است بازار در سال ۲۰۱۷ شروع به تنظیم شدن خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱، ایران و آمریکا بیشترین جهش تولید را به ترتیب در میان تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک داشته باشند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید که مصرف‌کنندگان ممکن است به دلیل ذخایر فراوان و قیمت‌های پایین احساس خشنودی داشته باشند. «اما کاهش تاریخی سرمایه‌گذاری که شاهدش هستیم احتمال ناخوشایند عدم ایمنی در آینده نه چندان دور را بالا می‌برد.»

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱، حدود ۴.۱ میلیون بشکه نفت در روز به عرضه جهانی اضافه شود که بسیار کمتر از ۱۱ میلیون بشکه در روز مربوط به بازه زمانی بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ است.

این کاهش در رشد عرضه در حالی است که سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی در پاسخ به عرضه مازاد که قیمت‌ها تحت فشار قرارداده کاهش یافته است.

به دنبال کاهش ۲۴ درصدی هزینه‌های تولید و اکتشاف جهانی نفت در سال ۲۰۱۵، انتظار می‌رود این هزینه‌ها دوباره ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یابند. از سال ۱۹۸۶ تاکنون، این نخستین بار است که سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی دو سال متوالی کاهش می یابد.

تولید در آمریکا انتظار می‌رود تا پایان زمان پیش‌بینی شده به بیشترین مقدار ۱۴.۲ میلیون بشکه در روز برسد، اما در کوتاه‌مدت کاهش خواهد داشت.

تولید آمریکا امسال ۶۰۰ هزار بشکه در روز و در سال آینده ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت. اما پیش از آن بهبود نسبی در قیمت‌ها و کارایی عملیاتی به افزایش مجدد تولید منجر خواهد شد.

آمریکا بزرگ‌ترین عامل افزایش عرضه در دوره پیش‌بینی شده است و بیش از دوسوم افزایش در میان کشورهای غیر اوپک مربوط به این کشور است. در میان کشورهای عضو اوپک، ایران در صدد است که تولید خود را از یک میلیون بشکه در روز کنونی به ۳.۹ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱ برساند.

این گزارش رشد متوسط تقاضای جهانی تا سال ۲۰۲۱ را ۱.۲ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده و تقاضای جهانی را در حد صد میلیون بشکه در روز تا پایان دهه جاری و ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱ می‌بیند.

XS
SM
MD
LG