لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

واکنش به مقاله اوباما: تهدید به حمله موجب مسئولیت بین‌المللی است


سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن «بی‌اساس» خواندن نظرات مطرح شده در مقاله باراک اوباما «علیه جمهوری اسلامی» تاکید کرد که «تهدید به حمله نظامی خلاف منشور ملل متحد و موجب مسئولیت بین‌المللی برای دولت و مقامات آمریکا» است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ادامه تلاش بی‌وقفه خود برای قانع کردن افکار عمومی در آمریکا و به‌ویژه نمایندگان کنگره مقاله‌‌ای را به طور همزمان در ۳۰ نشریه مهم آمریکا منتشر کرده است.

آقای اوباما در مقاله خود بار دیگر تاکید می‌کند که عدم پذیرش توافق اتمی ایران به جنگ با حکومت جمهوری اسلامی منتهی خواهد شد.

در واکنش به گفته‌های آقای اوباما، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه، ۳۱ مرداد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی «در دفاع از خویش در عرصه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی محدودیتی را نمی‌پذیرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اضافه کرد: «تهدید به حمله نظامی خلاف منشور و اصول ملل متحد بوده و موجب مسئولیت بین‌المللی برای دولت و مقامات ایالات متحده آمریکا می‌باشد.»

آقای اوباما در مقاله خود تاکید کرده بود که با توافق اتمی وین «راه‌های دستیابی دولت ایران به سلاح هسته‌‌ای، با به کار گرفتن شرایط سخت و جدید» بسته شده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران «اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران» در مقاله رئیس جمهوری آمریکا را «بی‌اساس» خوانده و آن را رد کرد.

وی این قبیل گفته‌های مقامات آمریکا را «ادعاهای تکراری» توصیف کرد که، به گفته او، «هم‌سو با منافع» اسرائیل و برای «کسب رضایت لابی‌های» طرفدار این کشور مطرح می‌شود و «نشانگر تردید و عمق سردرگمی مسئولین آمریکایی در ترجیح منافع ملی خود است».

خانم افخم تاکید کرد که سیاست خارجی آمریکا «به‌شدت اسیر رقابت‌های سیاسی و حزبی» داخل این کشور است.

وی اضافه کرد: «وجه مشترک جنگ‌طلبان و مدعیان دیپلماسی در آمریکا تکیه بر ایده‌های موهوم و خطرناک و هراس‌افکنی است که تاکنون هزینه‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای جهانیان در پی داشته است و امروز یکی از ریشه‌های اصلی ناامنی بین‌المللی است.»

مواضع روز شنبه خانم افخم دومین واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به گفته‌های رئیس جمهوری آمریکا در دو هفته اخیر است.

وی روز پنج‌شنبه، ۲۲ مرداد، نیز درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای «تغییر در سیاست و رهبری ایران» را «تکراری» خوانده و رویکرد ایالات متحده به «ملت‌های مستقل» را نیازمند «تغییر و تحول» دانست.

باراک اوباما روز دوشنبه، ۱۹ مرداد، در مصاحبه‌ با یک وب‌سایت خواستار «تغییر در سیاست و رهبری ایران» و تغییر «گفتار و رفتار» رهبران ایران و رویکردشان نسبت به دیگر کشورهای جهان شده بود.

پس از توافق اتمی وین، مقامات دولت آمریکا همچنان از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه و مواردی نظیر اقدامات سپاه قدس پاسداران، حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان و همچنین وضعیت حقوق بشری ایران انتقاد کرده‌اند.

مقامات آمریکا همچنین بارها تاکید کرده‌اند که توافق به ‌دست آمده در مذاکرات وین، گزینه نظامی علیه ایران را از بین نبرده است.

در واکنش به این گفته‌ها، مقامات دولت حسن روحانی خواستار تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شده‌‌اند.

از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز ۱۵ مرداد تاکید کرد که سیاست‌های «غلط» آمریکا در برابر ایران «دستاوردی نداشته» و اکنون «فرصتی استثنایی» برای «آزمودن راهی جدید» است.

XS
SM
MD
LG