لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

پاییز در نیویورک با احمدی‌نژاد؛ «کار کار صهیونیست‌هاست»


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که امسال برای هشتمین بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در این مجمع در شهر نیویورک آمریکا به سر می‌برد روز دوشنبه گذشته همچون سال‌های پیش پذیرای اصحاب مطبوعات و نمایندگان رسانه‌های مختلف آمریکا بود. دیوید رمنیک از هفته‌نامه نیویورکر نیز در این جلسه حاضر بود و در اینجا از مشاهدات خود می‌گوید:

اجتماع رهبران جهان در ماه سپتامبر هر سال در شهر نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فضای این شهر را به حال و هوای فیلم‌های مهیج ارزان‌قیمت بدل می‌سازد. خیابان‌های شهر پر است از وزیران، دیکتاتور‌ها و حاکمان کشورها، واقعا نمی‌توان از خیابان سوم (در جوار مقر سازمان ملل متحد) بدون ترس از زیر گرفته شدن توسط کاروان ماشین‌های ضد گلوله عبور کرد.

صبح روز دوشنبه، ۲۴ سپتامبر (سوم مهرماه)، همچون همه سال‌های اخیر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را به محل اقامت خود «واریک هتل» واقع در خیابان پنجم دعوت کرد.

مسئولان روابط عمومی وی این جلسه را «جلسه تبادل نظر» می‌نامند، اما در حقیقت موعدی است برای انجام مصاحبه گروهی با رسانه‌ها. آقای احمدی‌نژاد با ظاهر و رفتار سیاستمداری پر افاده کمی بعد از ساعت هشت صبح وارد سالن کنفرانس شد. او در مجادله با خبرنگاران و حتی تحریک آنها هیچ تعارف و ابایی ندارد.

در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای رهبران اسرائیل به حمله نظامی به ایران، آقای احمدی‌نژاد گفت که این‌ها همه فرافکنی‌هایی از روی ترس است. وی افزود: «اساسا ما تهدیدهای صهیونیست‌ها را جدی نمی‌گیریم. به اعتقاد ما آنها به آخر خط رسیده‌اند و برای گریز از آن به دنبال ماجراجویی‌های تازه‌ای می‌گردند. به نظر من این تهدید‌ها هیچ اهمیتی ندارند. ولی اگر چنین چیزی روی دهد تمام معادلات منطقه‌ای به شکل عمیقی تغییر خواهد کرد.»

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند که مصادف است با روز «یوم کیپور» که از تعطیلات یهودیان است و بنابراین نمایندگان اسرائیل در این جلسه حضور نخواهند داشت. روز گذشته نیز به هنگام ورود احمدی‌نژاد به جلسه عمومی بحث در مورد نقش حاکمیت قانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد به دنبال اظهار نظر آقای احمدی‌نژاد جلسه را ترک کرد.

آقای احمدی‌نژاد در جلسه خود با نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات در روز دوشنبه گفت که به نظر وی مسئله بحران هسته‌ای به «موضوعی خسته‌کننده» بدل شده است. وی افزود: «در ‌‌نهایت همه متوجه شده‌اند و می‌دانند که ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست. ماجرا به یک نمایش کمدی بدل شده. آنهایی که ما را متهم می‌کنند همان‌هایی هستند که بر زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای خود می‌افزایند. آنها از امنیت حرف می‌زنند. اگر نگرانی شما این است، چرا زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای خودتان را نابود نمی‌کنید؟»

هنگامی که از وی در مورد خصومت و تهدیدهای وی علیه موجودیت اسرائیل سوال شد، رئیس جمهور ایران گفت: «ما می‌گوییم اشغال مناطق فلسطینی باید پایان یابد. می‌گوییم جنگ‌افروزان و جنگ‌طلبان باید از بین بروند. آیا رژیم صهیونیستی در شصت سال گذشته به شیوه دیگری غیر از جنگ‌افروزی رفتار کرده است؟ اگر آنها روش خود را تغییر ندهند چه به سر آنها خواهد آمد؟ اگر زمانی حقوق فلسطینیان به رسمیت شناخته شده و تحقق یابد، آیا دیگر اثری از صهیونیسم باقی خواهد ماند؟»

رئیس جمهور ایران گفت که حکومت اسرائیل محصولی ساختگی و حاصل تجاوز است و در نتیجه تحولات تاریخی شکل نگرفته است. بنابراین در شرایطی که اسرائیلی‌ها به آخر خط رسیده و احساس خطر می‌کنند به دنبال به راه انداختن ماجراجویی‌های تازه‌ای هستند.

آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد که از نگاه وی موجودیت اسرائیل پدیده‌ای موقتی است. وی افزود: «اسرائیل حتی در معادلات سیاسی و تاریخی منطقه جایگاه چندانی ندارد. در یک دوره تاریخی مشخص آنها وارد صحنه شده و یک حدی از اخلال‌گری را موجب شده‌اند و بعد هم از بین خواهند رفت.»

رئیس جمهور ایران در عین حال سعی کرد که مناسبات سرد و دشوار بین باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو را تا حدی که می‌تواند عمده کرده و حتی تحریک کند. وی افزود: «در ‌‌نهایت چه کسی یا گروهی باید و می‌تواند تعیین کند که دولت آمریکا چه بکند؟ آیا این صهیونیست‌ها هستند که باید به آمریکا بگویند در مورد به اصطلاح خط قرمز در برخورد با ایران چه باید بکند؟ اصلا این صهیونیست‌ها کی هستند که می‌خواهند به آمریکا امر کنند که چه بکند؟»

آقای احمدی‌نژاد در بخش‌های دیگری از سخنان خود ادعا کرد که با وجود همه تحریم‌های خارجی اقتصاد ایران از اتحادیه اروپا وضعیت بهتری دارد. وی تاکید کرد که حکومت ایران از رژیم سوریه حمایت نمی‌کند، بلکه تنها نقش ایران کمک به یافتن نوعی توافق صلح‌آمیز است.

در این نشست مطبوعاتی من از رئیس جمهور ایران در مورد کفرگویی یا به اصطلاح توهین به مقدسات مذهبی و رابطه آن با آزادی بیان پرسیدم. به طور مشخص از او پرسیدم که نظرش در مورد فتوای قتل سلمان رشدی یا حوادث و اعتراضات خشونت‌آمیزی که در واکنش به فیلم «معصومیت مسلمانان» روی داد چیست؟

پاسخ وی این بود: «اگر کسی در خیابان به شما توهین کند هیچ واکنشی نشان نمی‌دهید یا از او شکایت نمی‌کنید؟ آیا توهین کردن جرم نیست؟ مسلما توهین کار خلافی است. به نظر شما توهین به افراد مقدس جرم نیست؟ مسلما جرم است.»

به اعتقاد آقای احمدی‌نژاد، تولید این ویدئوی توهین‌آمیز به پیامبر اسلام نیز کار صهیونیست‌هاست. وی افزود: «اگر منظور شما این مورد آخری است، باید بگویم که برخی از این صهیونیست‌ها برای گریز از عاقبت خود به دنبال راه انداختن ماجراجویی‌های تازه‌ای هستند. آنها می‌کوشند که در قالب آزادی بیان و با سوء استفاده از این شرایط به مقدسات مذهبی مسلمانان توهین کنند.»

و وقتی که موضوع سلمان رشدی را به میان کشیدم، آقای احمدی‌نژاد با لبخند سرد و معنادار خاص خودش گفت: «اصلا این سلمان رشدی کجاست، هیچ خبری از او نیست. در آمریکاست؟ اگر او در آمریکاست، نباید این خبر را منتشر کنید، چون برای امنیت او خوب نیست.»
XS
SM
MD
LG