لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

«قطعی آب و برق و اینترنت» در اهواز به دنبال توفان گرد و غبار


اهواز در روز جمعه هشتم بهمن‌ماه
اهواز در روز جمعه هشتم بهمن‌ماه

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان در روز جمعه، هشتم بهمن‌ماه، برق و آب و اینترنت اهواز در روز شنبه قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز جمعه توفان گرد و غبار با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در اهواز رخ داده و سرعت توفان در شهرهای هندیجان، حمیدیه، کارون، باوی، سوسنگرد، آبادان، خرمشهر، رامشیر و ماهشهر نیز «بسیار بالا» بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان، خبر داد که به دلیل انباشته شدن خاک روی پست ها و تجهیزات انتقال برق، برق ورودی به شهر اهواز قطع شده است.

علیرضا شکرخدایی، رئیس روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز، نیز اعلام کرد که وقوع مه در صبح روز شنبه باعث چسبندگی خاک ها و اتصال کوتاه در شبکه برق شده و برای جلوگیری از اتفاقات بعدی، ایستگاه های توزیع از مدار خارج شده‌اند.

مقامات دولتی ابراز امیدواری کرده اند که برق اهواز در روز شنبه وصل شود.

در همین حال شرکت آب و فاضلاب اهواز اعلام کرد که به دلیل قطع شدن برق، تعدادی از تصفیه‌خانه‌های آب در این شهر از مدار خارج شده و آب قطع شده است.

به گفته مقامات دولتی، همچنین به دلیل قطعی برق و آب، ادارات و مدارس شهر اهواز در روز شنبه تعطیل شده است.

خبرگزاری فارس نیز خبر داد که اینترنت در اکثر مناطق اهواز قطع شده و شبکه‌های تلفن همراه اول و ایرانسل به دلیل قطعی برق «مختل» شده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، گرد و غبار در اهواز شعاع دید را به ۵۰ متر کاهش داده و سرعت باد ۶۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

همچنین بنا بر اعلام اداره محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در ساعت ۱۳ روز جمعه در اهواز به ده هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نماز جمعه اهواز که در ١٣ سال پیش با وجود گرد‌و‌غبار برگزار می‌شد روز هشتم بهمن برگزار نشده است.

وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، پیش از این خبر داده بود که شدت توفان‌های گرد و غبار در استان خوزستان در بهمن‌ماه سال ۹۳ بیش از ده هزار میکروگرم بر مترمکعب و به حدی بوده است که اندازه گیری آن «در توان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نبود».

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، پیش از این اعلام کرده که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشورهای عراق اردن، سوریه و عربستان هستند.

به گفته خانم ابتکار، به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشورها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشورها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

در همین حال محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، روز شنبه، ۲۹ خرداد، ترکیه و عربستان سعودی را متهم کرده بود که باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده‌اند.

به گفته آقای درویش، عربستان «با برداشت از سفره‌های آب فسیلی‌اش موجب شده که منابع تولید گردو خاک در این کشور دستِ کم پنج میلیون هکتار افزایش پیدا کند» و این گرد و خاک به کشورهای دیگر می‌رود.

وی همچنین گفته بود که دولت ترکیه نیز ۳۸ میلیارد مترمکعب آب که باید از کشورهای سوریه و عراق وارد بین‌النهرین یا میان‌رودان می‌شده را ظرف ۱۵ سال با ساخت سد «مهار» کرده است.

این مقام سازمان محیط زیست خواستار آن شده بود که جمهوری اسلامی ایران به همراه دیگر کشور‌ها از ترکیه «شکایت کند و جلو این روند را بگیرد».

XS
SM
MD
LG