لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

آمانو:‌ در صورت همکاری ایران، گزارش ابعاد نظامی تا پایان سال آماده می‌شود


در حالی که از مهلت مذاکره برای رسیدن به توافق جامع اتمی زمان زیادی نمانده و نشانه‌ها حکایت از این توافق دارد، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز شنبه، ۱۳ تیر، از احتمال آماده شدن گزارش این نهاد درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی جمهوری اسلامی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه این احتمال را مطرح کرد که «در صورت همکاری ایران» گزارش این نهاد از تحقیقاتش درباره فعالیت‌های سابق ایران در زمینه تسلیحات اتمی تا پایان سال جاری میلادی آماده شود.

وعده آقای آمانو یک روز پس از آن مطرح می‌شود که یک عضو ارشد در تیم مذاکره اتمی ایران سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را «خوب و موفق» ارزیابی کرده و ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با ‌آژانس در زمینه ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران گفت که «بسیار امیدواریم که در حل مسئله» ابعاد نظامی احتمالی «پیشرفت حاصل شود».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره ایران، روز جمعه، ۱۲ تیر، تاکید کرد: «ما آماده هستیم در موضوع ابعاد نظامی احتمالی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری‌ها سرعت بخشیم تا به یک جمع‌بندی روشن در این خصوص برسیم.»

یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد و در بازگشت از سفر در ارزیابی نتایج سفر خود به ایران گفت که طرفین در رابطه با برخی مسائل به درک متقابل بهتری رسیده‌اند، اما همچنان باید کار بیشتری انجام بگیرد.

حال در روز شنبه آقای آمانو به خبرنگاران گفته است: «در صورت همکاری ایران فکر می‌کنم بتوانیم گزارش ارزیابی‌مان از مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی [در برنامه اتمی جمهوری اسلامی] را تا پایان سال ارائه کنیم.»

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا همواره این سوء‌ظن را داشته‌اند که جمهوری اسلامی در مقطعی از زمان دست‌کم دست به تحقیق درباره ابعاد نظامی در تسلیحات اتمی زده است، اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی همیشه تکذیبش کرده‌اند.

آقای عراقچی نیز روز جمعه موضوع ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران را بحثی «قدیمی» و «مزمن» خوانده و گفت که «اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و ادعاها در فضایی آرام‌تر حل و فصل شود».

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش روز شنبه خود از گفته‌های آقای آمانو به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات گفته است که در صورت امضای توافق جامع، حل مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی قرار است پیش‌شرط تعلیق یا لغو تحریم‌های اقتصادی و سیاسی باشد.

این موضوعی است که روزنامه تندروی کیهان نیز در شماره روز شنبه خود مطرح کرده و نوشته است که موضوع رفع ابهام درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران از سوی ۵+۱ «به عنوان پیش‌شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها حفظ شده است».

این در حالی است که در ماه‌های گذشته رهبر جمهوری اسلامی و مقامات نظامی ایران بارها مخالفت شدید خود را با دسترسی به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و همچنين مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران برای حل «مسائل باقی‌مانده» بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG