لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

ایران «ایده‌های فراوانی برای رسیدن به توافق اتمی دارد»


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور اتمی، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ایران «ایده‌های فراوانی» برای رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی تا ضرب‌العجل آذرماه دارد.

وی همچنین می‌گوید که احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای «بسیار اندک» است.

آقای عراقچی که صبح سه‌شنبه به فرانسه سفر کرد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» گفت که «ما جدی و مصمم هستیم، و برای تمام مسائل موجود ایده و راه حل داریم».

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۱۲ شهریور، به نقل از فرانس ۲۴ گزارش داد که عباس عراقچی همچنین گفته است که «ایده‌های ایران همه نگرانی‌ها را رفع خواهد کرد، ما ایده‌ها و راه حل‌های خود را در اجلاس قبلی (ایران و شش قدرت جهانی) ارائه کرده‌ایم و بنا داریم آن ایده‌ها را دوباره ارائه کنیم».

معاون وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه درباره جزئیات و ماهیت «ایده‌های» ایران توضیحی نداد، اما هشدار داد که طرف مقابل مذاکرات باید از «خواسته‌های بیش از اندازه» در زمینه موضوعات کلیدی مانند غنی‌سازی اورانیوم اجتناب کند.

به نظر عباس عراقچی، دور بعدی مذاکره اتمی ایران با شش قدرت جهانی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین که گروه ۵+۱ را تشکیل می‌دهند و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری برگزار خواهد شد «بسیار حساس» است.

آقای عراقچی که در ترکیب هیئت دیپلماتیک به رهبری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به بروکسل سفر کرده روز گذشته با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز دیدار داشت.

آن طور که رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند، مذاکره‌کننده ایران همچنین قرار است روز چهارشنبه با نماینده فرانسه در مذاکرات اتمی دیدار کند.

دیپلمات ارشد ایران روز ۱۶ مردادماه گذشته نیز با ویلیام برنز، قائم مقام، و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در شهر ژنو سوئیس دیدار و مذاکره کرده بود.

ایران و شش قدرت جهانی روز سوم آذرماه پارسال به توافق شش ماهه‌ای دست یافتند که از ۳۰ دی‌ماه همان سال به اجرا گذاشته شد، اما در تیرماه سال جاری به دلیل عدم حصول توافق نهایی قرار شد این توافق شش ماهه تا سوم آذرماه سال جاری تمدید شود.

خبرگزاری فرانسه همچنین از قول عراقچی نقل کرده است که «من احتمال تمدید توافق را بسیار، بسیار اندک می‌بینم. فکر می‌کنم که در موقعیت دشواری قرار داشته باشیم، اما بر این عقیده‌ام که دیپلماسی نباید هرگز متوقف شود».

دیپلمات ارشد ایران در ادامه گفت که ترجیح می‌دهد خوش‌بین و امیدوار بماند. عراقچی تصریح کرد که «ما هنوز سر میز مذاکرات حضور داریم و تا آخرین دقیقه میز را ترک نخواهیم کرد».

XS
SM
MD
LG