لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

واکنش عراقچی به تحریم‌های جدید: «اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد»


معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، چهارم مردادماه، در نخستین واکنش رسمی ایران به تحریم‌های تازه آمریکا، این تحریم‌ها را موضوع جدیدی ندانست، اما چنین نظر داد که بر «اجرای موفق برجام» اثر منفی خواهد داشت.

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، همچنین تصویب این لایحه جدید را «یک اقدام خصمانه کاملاً روشن علیه جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه، سوم مرداد، به اتفاق آرا طرح تحریم بیشتر ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد.

این طرح در واقع نسخه تازه‌ای از طرح سنای آمریکا است که در ۲۵ خردادماه گذشته تصویب شد و ایران را به دلیل «توسعه موشک‌های بالیستیک، حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور» مورد تحریم قرار می‌دهد.

حال، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، به تصویب این لایحه جدید واکنش نشان داده و تهدید کرده است که این اقدام در آمریکا با «واکنش قطعی» ایران مواجه خواهد شد.

عباس عراقچی که از اعضای گروه مذاکره‌کنندگان اتمی ایران نیز بود درباره واکنش احتمالی ایران به این تحریم‌های تازه توضیحی نداد.

با این حال آقای عراقچی چنین نظر داده است که این تحریم‌های جدید تنها «تجمیع تحریم‌های موجود در زمینه مسائلی چون تروریسم، حقوق بشر، مسائل موشکی و تسلیحاتی» است.

او در عین حال این نکته را مطرح کرده است که این اقدام تازه یک نتیجه دیگر هم در زمینه برجام، توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، خواهد داشت.

او گفت: «این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی را از برجام کاهش دهد.»

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، واشینگتن و تهران متقابلاً بارها یکدیگر را متهم کرده‌اند که به «روح و جسم» برجام لطمه زده و آن را زیر پا گذاشته‌اند: آمریکا می‌گوید ایران از جمله با آزمایش‌های موشکی‌اش به برجام لطمه می‌زند و ایران می‌گوید آمریکا با تحریم‌های غیراتمی.

کشورهای طرف مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای متعهد شدند که در مقابل همکاری ایران در زمینه کاستن از فعالیت اتمی، تحریم‌های اتمی جمهوری اسلامی را لغو کرده یا به حال تعلیق درآورند.

روز سه‌شنبه یعنی روزی که مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم‌های تازه علیه ایران رای داد، رئیس ‌جمهوری آمریکا نیز در یک سخنرانی به ایران هشدار داد به توافق هسته‌ای پایبند بماند، وگرنه با «مشکلات بزرگی» روبه‌رو خواهد شد.‎‎‎

معاون وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه به همین نکته اشاره کرده و گفت: «حرف‌ها و تهدیداتی زده می‌شود که سه ماه آینده... این کار [تایید پایبندی ایران به برجام] را نخواهند کرد. ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها... تصمیم خواهیم گرفت.»

نشریه معتبر فارن پالیسی روز ۳۰ تیرماه در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع «نزدیک به کاخ سفید» از نارضایتی دونالد ترامپ از وزیر خارجه‌اش در پیوند با توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، خبر داد.

به گزارش این نشریه، رئیس جمهور ایالات متحده از «گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نیز ایران را تهدیدی بسیار جدی برای منافع ایالات متحده توصیف کرده و می‌گوید دولت دونالد ترامپ در حال ایجاد «تغییراتی اساسی» در سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران، و مقابله با آنچه «توسعه‌طلبی» ایران نامیده، است.

XS
SM
MD
LG