لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

احتمال بالای رای مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم بیشتر ایران و روسیه


سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

در حالی که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، مجلس نمایندگان آمریکا با رای قاطع لایحه تحریم‌های تازه برای روسیه و ایران و کره شمالی را به تصویب برساند، خبرگزاری رویترز سرنوشت این لایحه در سنای آمریکا را در پی اظهار نظر یک سناتور ارشد قدری متزلزل خواند.

هدف از طرح این لایحه که حمایت اکثریت اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را دارد مجازات روسیه به دنبال الحاق کریمه به خاک روسیه و «مداخله» احتمالی این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری یعنی حدود شش ماه پیش، مسئله مداخله روسیه در روند این انتخابات به سود او بارها مطرح شده و هم‌اکنون موضوع دست‌کم سه تحقیق و بازرسی در آمریکاست: دو کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور و همین طور رابرت مالر در مقام بازرس ویژه تحقیقات در مورد «دخالت‌های روسیه» در انتخابات آمریکا.

اما در حالی که گمانه‌ها از تصویب لایحه در مجلس نمایندگان خبر می‌دهد، یک سناتور ارشد روز دوشنبه، دوم مرداد،‌ اعلام طرح سنا در این زمینه را «قدری نپخته و زودهنگام» توصیف کرده و از لزوم کار بیشتر روی آن خبر داد.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز دوشنبه در این باره گفت: «خیلی نزدیک هستیم، هنوز مسائلی هست که داریم بحث می‌کنیم، اما به نظرم خیلی خوب شد، [ولی] هنوز دو نکته هست که درباره کره شمالی باید صحبت کنیم.»

به نظر می‌رسد همین اظهار نظر این سناتور متنفذ و ارشد خبرگزاری رویترز را واداشته است که سرنوشت طرح در سنا را قدری نامعلوم تشخیص دهد.

در همین زمینه پیشتر نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، ابراز نگرانی کرده بود که گنجاندن کره شمالی در لایحه تحریم‌ها باعث شود سنا با تاخیر آن را تصویب کند.

تشدید تحریم‌های روسیه از جمله متمم‌های طرحی است که حدودا یک ماه پیش در سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به تصویب رسید.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به دلیل توسعه موشک‌های بالیستیک ایران، حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور رای داد.

این طرح که به «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» موسوم است، حمایت ۹۸ عضو سنای آمریکا را با خود داشت و اکنون مجلس نمایندگان باید در مورد آن اعلام نظر کند.

آن طور که رویترز گزارش کرده است، مقام‌های دولت دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته دیدارهایی با قانونگذاران آمریکایی داشته‌ و تلاش کرده‌اند در مورد تغییراتی در طرح سنا آنها را متقاعد کنند، از جمله بخشی که رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند، پیش از هر گونه آسان‌سازی تحریم‌ها در مورد روسیه از کنگره اجازه بگیرد.

در عین حال به گزارش رویترز چنین مصوبه‌ای تلاش احتمالی دولت دونالد ترامپ برای لغو احتمالی تحریم‌های روسیه را محدود می‌کند.

این در حالی است که آقای ترامپ خود اخیراً تأکید کرده است که تا زمانی که بحران در سوریه و اوکراین حل نشود، تحریم‌های روسیه پا بر جا خواهد بود.

این نکته‌ای است که روز دوشنبه سخنگوی کاخ سفید نیز بر آن تاکید کرد. سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز حمایت دولت آمریکا از مصوبه کنگره برای تشدید تحریم‌های روسیه، تأکید کرد که دولت تا زمان حل کامل موضوع اوکراین، با مجلس نمایندگان و سنا برای اعمال تحریم‌های سخت علیه روسیه همکاری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG