لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

داماد و مشاور ارشد ترامپ: با هیچ قدرت خارجی توافق و تبانی نداشتم


جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ می‌گوید که در دوران کارزار انتخاباتی و دوره انتقالی ریاست جمهوری آمریکا با هیچ قدرت خارجی توافق و تبانی نکرده و با مقام‌های روسیه نیز هیچ «تماس غیرقانونی» برقرار نکرده است.

مشاور ارشد کاخ سفید این نکات را روز ۲۴ ژوئیه، دوم مرداد، در اظهارنامه‌ای کتبی خطاب به کمیته‌های تحقیق کنگره آمریکا بیان کرد و قبل از حضور او در جلسه غیرعلنی این کمیته‌ها منتشر شد.

او در بخشی از این اظهارنامه می‌گوید: «من با هیچ حکومت خارجی تبانی و توافق نکرده و هیچ‌کس دیگر نیز در کارزار انتخاباتی چنین کار را نکرده است».

کمیته‌های تحقیق کنگره مشغول بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و احتمال همکاری کارزار و نزدیکان دونالد ترامپ با دولت روسیه هستند.

جرد کوشنر می‌گوید در طول کارزار انتخاباتی و دوره انتقالی پس از پیروزی دونالد ترامپ در هشت نوامبر احتمالاً چهار مرتبه با مقام‌های روس دیدار کرده است.

آقای کوشنر مدعی است: «من هیچ تماس غیرقانونی نداشتم و برای فعالیت اقتصادی خصوصی‌ام نیز از سرمایه‌گذاری و پول روس‌ها استفاده نکرده‌ام».

او در این اظهارنامه می‌افزاید ملاقات با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس در ژوئن ۲۰۱۶ «هدر دادن وقت بود» و قبل از این ملاقات او هیچ ایمیلی ندیده که نشان دهد این وکیل می‌تواند «اطلاعات زیانباری در مورد هیلاری کلینتون» در اختیار آنها قرار دهد.

آقای کوشنر در عین حال پیشنهاد برقراری یک خط ارتباطی محرمانه بین دونالد ترامپ و کاخ کرملین را تکذیب می‌کند. اشاره او به گزارش‌های رسانه‌های آمریکاست که مدعی هستند جرد کوشنر در ماه دسامبر سال گذشته در ملاقاتی با سفیر وقت روسیه در آمریکا در برج ترامپ در شهر نیویورک چنین موضوعی را مطرح کرده بود.

جرد کوشنر می‌گوید موضوع گفت‌وگو، سوریه بود و وقتی که سرگی کیسلیاک پرسید آیا یک خط تماس مطمئن وجود دارد تا به گفته کیسلیاک «ژنرال‌ها» اطلاعات مربوط به وضعیت سوریه را به آنها بدهند من از او پرسیدم آیا می‌توان از خط تماس سفارت استفاده کرد. جرد کوشنر می‌گوید او هیچگاه یک خط ارتباطی محرمانه و مستمر را پیشنهاد نکرده است.

جرد کوشنر قرار است روز دوشنبه در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس سنا و روز سه‌شنبه نیز در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان حاضر شود، و هر دو جلسه قرار است غیرعلنی باشند.

آدام شیف، نماینده ارشد حزب دمکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، روز ۲۳ ژوئیه گفت از جرد کوشنر در مورد ملاقاتش با سفیر روسیه در آمریکا، ملاقات با رئیس یک بانک بزرگ روسی، ملاقات با وکیل روس و سایر مسائل سؤال خواهد شد.

او در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی بی اس گفت: «موضوعات فراوانی وجود دارد که از او سؤال خواهیم کرد و یکی از مهم‌ترین نکات ملاقات‌های او با مقام‌ها و شهروندان کشورهای خارجی است».

آقای شیف پیش‌بینی کرده که «به احتمال زیاد، این فقط اولین جلسه شهادت او خواهد بود».

در مقابل آنتونی اسکاراموچی، مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید، اظهار امیدواری کرده است که «حضور کوشنر در جلسه کمیته‌های تحقیقات کنگره آخرین باری باشد که او مجبور است در مورد روسیه صحبت کند».

تحقیقات کمیته‌های کنگره به صورت جداگانه و مستقل از تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه‌ای که از سوی وزارت دادگستری منصوب شده است، انجام می‌شود.

نهادهای امنیتی آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷ در پایان تحقیقات خود اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور یک کارزار سازمان‌یافته برای «تأثیرگذاری» بر انتخابات آمریکا را صادر کرده بود که هدف آن ایجاد بی‌اعتمادی به سیستم انتخاباتی آمریکا، تضعیف هیلاری کلینتون و کمک به دونالد ترامپ بود.

با وجود تمامی شواهدی که منتقدان ارائه می‌دهند، دولت روسیه دخالت در کارزار انتخاباتی آمریکا را تکذیب کرده و دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری با روسیه را رد می‌کند.

این جنجال روی ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شدت تأثیر گذاشته و در عین حال باعث شده که دونالد ترامپ نتواند یکی از شعارهای انتخاباتی خود یعنی بهبود رابطه با روسیه را عملی کند.

XS
SM
MD
LG