لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

فرزند دونالد ترامپ ای‌میل‌های خود در مورد نشست با روس‌ها را منتشر کرد


دونالد ترامپ جونیور.
دونالد ترامپ جونیور.

دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ای‌میل‌های رد و بدل شده در مورد پیشنهاد روسیه برای ارائه «اطلاعاتی در سطح بسیار بالا و حساس» درباره هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بر اساس این ای‌میل‌ها،‌ فردی به نام راب گلدستون، که به ‌لابی‌گری مشهور است، به دونالد ترامپ جونیور گفته بود که ارائه این اطلاعات در چارچوب حمایت روسیه و دولت آن کشور از دونالد ترامپ است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ پسر دونالد ترامپ در پاسخ نوشته بود «اگر همان چیزی که می‌گویی باشد، عاشقش هستم»، ‌و پس از آن دیداری را با این منبع برگزار کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ای‌میل‌ها در صفحه توئیتری دونالد ترامپ جونیور منتشر شده‌اند.

وی که عمیقا در مبارزات انتخاباتی پدر خود درگیر بود،‌ هدف از انتشار این ای‌میل‌ها را تلاش برای «شفافیت کامل»‌ اعلام کرد.

پسر آقای ترامپ افزود: بر اساس این ای‌میل‌ها، «گفته شده بود دولت روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند به زیان هیلاری کلینتون و معامله‌اش با روسیه باشد».

راب گلدستون به دونالد ترامپ جونیور نوشته بود: این اطلاعات «برای پدر شما بسیار مفید» ‌خواهد بود. برنامه آقای گلدستون، هماهنگ کردن دیدار ترامپ جونیور با ناتالیا وسلنیتسکایا، ‌وکیل روسی، بوده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ راب گلدستون پیشتر اطلاع داشتن از دخالت دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرده بود.

به نوشته آسوشیتدپرس،‌ خانم وسلنیتسکایا با فرزند دونالد ترامپ در برج ترامپ در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

این وکیل روسی هر گونه ارتباط با دولت روسیه را تکذیب کرده است.

در همین حال، ‌فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گفت: «ناتالیا وسلنیتسکایا، مقام دولتی (روسیه) نبود و اطلاعاتی نیز نداشت و می‌خواست درباره کودکان روس که به فرزندخواندگی گرفته شده‌اند و همچنین لایحه مگنیتسکی» گفت‌وگو کند.

قانون مگنیتسکی از سال ۲۰۱۲ میلادی در ارتباط با تحریم مقام‌های روسیه که مظنون به نقض حقوق بشر هستند،‌ اجرا شده است.

دونالد ترامپ جونیور روز دوشنبه ۱۹ تیر گفته بود در مورد دیدارش با یک وکیل روس که مدعی شده بود اطلاعاتی مخرب علیه رقیب پدرش در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا دارد، «با کمال میل» به کمیته اطلاعاتی سنا توضیح خواهد داد.

یک روز پیش از آن دو روزنامه آمریکایی گزارش دادند پسر دونالد ترامپ، و شماری دیگر از اعضای ستاد انتخاباتی او، در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، با یک وکیل «مرتبط با کرملین» که گفته بود اطلاعات مخربی در مورد ستاد هیلاری کلینتون دارد، دیدار کرده بودند.

در این دیدار علاوه بر پسر ترامپ، جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد فعلی رئیس‌جمهوری آمریکا، و پل مانفورت، مدیر وقت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نیز حضور داشتند.

پیش از این، سخنگوی ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به این موضوع که ناتالیا وسیلنیتسکایا با دولت این کشور در ارتباط است،‌ گفته بود: کرملین اطلاعی از هویت وکیل مورد نظر ندارد و «ما قادر نیستیم بر همه فعالیت‌های وکلای روس، در این کشور یا خارج از آن، نظارت کنیم».

در حال حاضر یک مستشار ویژه و دست‌کم دو کمیته کنگره ایالات متحده در حال انجام تحقیقاتی در مورد اتهام‌های مربوط به «دخالت روسیه» در روند انتخابات آمریکا و نیز اتهام‌های مربوط به «ارتباط» شماری از اعضای حلقه داخلی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و مقام‌های روس هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید دیدار ترامپ جونیور، کوشنر و مانفورت با وکیل روس، «نخستین دیدار خصوصیِ تائید ‌شده» بین این حلقه و شهروندان روس به شمار می‌رود.

دونالد ترامپ اتهام‌ها در مورد رابطه اعضای ارشد کاراز خود با مقام‌های روس را رد کرده و در مواردی مطالب منتشرشده در رسانه‌ها را «اخبار جعلی» نامیده‌ است.

مقام‌های ارشد روس نیز بارها اعلام کرده‌اند در روند انتخابات آمریکا، هیچ دخالتی نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG