لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

کاخ سفید از همراهی دولت آمریکا با کنگره در مورد تحریم‌های روسیه خبر داد


سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز حمایت دولت آمریکا از مصوبه کنگره برای تشدید تحریم‌های روسیه، تأکید کرد که دولت تا زمان حل کامل موضوع اوکراین، با مجلس نمایندگان و سنا برای اعمال تحریم‌های سخت علیه روسیه همکاری خواهد کرد.

تشدید تحریم‌های روسیه از جمله متمم‌های طرحی است که در سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به تصویب رسید. این طرح که به «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» موسوم است، حمایت ۹۸ عضو سنای آمریکا را با خود داشت و اکنون مجلس نمایندگان باید در مورد آن اعلام نظر کند.

با این حال آن طور که رویترز گزارش کرده است، مقام‌های دولت دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته دیدارهایی با قانونگذاران آمریکایی داشته‌اند تا در مورد تغییراتی در طرح سنا آنها را متقاعد کنند. از جمله بخشی که رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند، پیش از هر گونه آسان‌سازی تحریم‌ها از کنگره اجازه بگیرد.

این موضوع، منجر به گمانه‌زنی‌هایی در مورد وتوی احتمالی این مصوبه توسط رئیس‌جمهور آمریکا شده، چرا که پس از رأی مثبت مجلس نمایندگان هم، تأیید رئیس‌جمهور آن را تبدیل به قانون خواهد کرد.

در این زمینه روز یکشنبه سناتور جمهوری‌خواه جان ثان، و سناتور دموکرات بن کاردین، ابراز اطمینان کردند که رأی مثبت نمایندگان کنگره به این مصوبه به تعدادی خواهد بود که رئیس‌جمهور امکان وتوی احتمالی آن را نخواهد یافت.

در روزهای اخیر نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره، به توافقی برای افزودن تحریم‌های علیه کره شمالی به مصوبه سنا رسیدند که راه را برای تصویب نهایی این مصوبه فراهم کرده است.

در عین حال به گزارش رویترز چنین مصوبه‌ای تلاش احتمالی دولت دونالد ترامپ برای لغو احتمالی تحریم‌های روسیه را محدود می‌کند.

این در حالی است که آقای ترامپ خود اخیراً تأکید کرده است که تا زمانی که بحران در سوریه و اوکراین حل نشود، تحریم‌های روسیه پا بر جا خواهد بود.

مشروط بودن رفع تحریم‌های روسیه به حل کامل موضوع اوکراین در گفت‌وگوی سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، با شبکه ای بی سی مورد تأکید قرار گرفته و او گفته است که تا آن زمان ما به همکاری خود با کنگره برای اعمال تحریم‌هایی سخت‌تر علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید، بدون اشاره به نام او، نوشته است که پس از تغییراتی که در مصوبه سنا به وجود آمده، به‌ویژه افزودن تحریم‌هایی علیه کره شمالی، دولت آقای ترامپ این مصوبه را تکامل یافته‌تر می‌داند.

این مقام کاخ سفید همچنین خبر داده که دولت «از سمت‌گیری این طرح حمایت می‌کند اما تا زمانی که نسخه نهایی طرح آماده نشود، درباره آن اظهار نظر نمی‌کند».

در همین حال به گزارش رویترز اتحادیه اروپا با هشدار در مورد افزایش یکجانبه تحریم‌های روسیه، از آمریکا خواسته است تا در این مورد با متحدان خود در گروه هفت همکاری کند.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است سه‌شنبه این هفته در مورد طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران»، مشتمل بر تحریم‌های روسیه و کره‌شمالی رأی‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG